Nákladová cena pokoje má kouzelnou moc

Jednomu našemu klientovi, jehož hotel (přibližně 50 pokojů, 4*, centrum města) prošel náročnou rekonstrukcí, se honí hlavou myšlenky, že je potřeba zlepšit obchodní výsledky a se svým novým týmem hledá řešení, jak to udělat. Rekonstrukce něco stála a za původních cenových podmínek by byla návratnost hodně dlouhá. Změnu si v tomto hotelu nakreslili takto: upravit (rozuměj zdražit) cenu, nasypat více peněz do marketingu, ale jen tak, aby to bylo efektivní (a ideálně nejdříve vydělat a pak investovat) a vyhledávat nové obchodní přiležitosti. 

Možností, jak koncipovat řešení u takového hotelu, je vždy několik a záleží na zvolené strategii. Kde se nicméně s našimi klienty téměr vždy zasekneme – a je to jedno, jestli se jedná o malý penzion, velký resort nebo hotel ve městě – že vlastně nevíme, kolik by měla být minimální prodejní cena, kterou bychom použili pro novou cenovou strategii. A jaké jsou náklady spojené s obsazeným pokojem. A přesně to se nám stalo i tohoto klienta. Hotel má milionové roční obraty (v EUR), a i přesto mu chybí základní ukazatel – kolik je nákladová cena obsazeného pokoje. 

Ono je těžké stanovit nové prodejní ceny, které zajistí dostatečnou profitabilitu, když nevíme, kde je dno. Jelikož nejsme na burze, vše lze spočítat. Taková je naše zkušenost. Naši klienti se většinou nachází v jiné situaci. Uvědomí si, že jsou jako hladový člověk, který se v lese, v noci a v totální tmě snaží poslepu ulovit něco k snědku a doufá, že něco uloví. Co jim chybí? Nemají podklady z účetnictví, mají jen průběžné účetní výsledky o celkové výkonnosti, ty samotné jim ale nemohou zodpovědně vyhodnotit, jak moc se zvednou náklady, zvýšíme-li obsazenosti nebo průměrnou prodejní cenu. Ale o kolik?

Máme-li se dívat na profitabilitu ubytovacího zařízení, bez minimální prodejní ceny se prostě neobejdeme. Kritická se stává naše nevědomost v momentu krize – ať už ekonomické, pandemické nebo energické. Každé zdražení vstupních nákladů určitým procentem zdražuje naši min. prodejní cenu.

Naší zodpovědností v takových případech je vyhrnout si rukávy a zasednout ke stolu. Podívat se na to, jak se např. 20% zvýšení nákladů na energie, 10% zvýšení nákladů na potraviny projeví v prodejní ceně. Takové zdražení neznamená nutně 30% zdražení min. prodejní ceny, protože poměr energií a potravin v této kalkulaci není 1:1. 

Ziskovost našeho ubytovacího zařízení z každé jedné prodané noci bude úměrná tomu, kam naše pozornost míří a jak moc máme naše náklady pod kontrolou. Čím komplexnější poskytované služby jsou, máme např. wellness, sportovní areál, klimatizací v pokojích, stojany na nabíjení elektroaut či kol atp., tím detailnější je potřeba mít přehled o nákladech spojených s realizací pobytu. 

Dokážeš si představit, že ti konkretizace min. prodejní ceny pomůže mít lepší provozní výsledky, tvůj zisk pak bude vyšší (nebo neklesne pod určitou úroveň) a tvoje sny realizovat zamýšlený rozvojový záměr (nebo rychlejší splátka úvěru) budou na dosah ruky? My ano.

Jedno je jasné. Záměr mít lepší obchodní výsledky je fajnová věc (my to máme také rádi). Můžeme použít revenue management a dynamickou cenu. A abychom naši výchozí prodejní cenu mohli dobře stanovit, potřebujeme jedno důležité číslo. A to si společně vypočítáme na našem zbrusu novém workshopu Kalkulace minimální prodejní ceny.

Co se během workshopu naučíš

✅ Používat metodu USALI díky které zjistíš provozní zisk každého svého oddělení (ubytování, stravování, wellness)

✅ Rozdělit si náklady na fixní a variabilní

✅ Vypočítat současnou min. prodejní cenu (tedy nákladovou cenu každého obsazeného pokoje)

✅ Vypočítat budoucí nákladovou cenu obsazeného pokoje zohledníš-li nové vstupní náklady (energie, potraviny, mzdy, atd.) 

A až půjdeš na školení Dynamické cenotvorby a Revenue Managementu, budeš mít vše připraveno. Dokonalá příprava, protože číslo, které vypočítáš, má kouzelnou moc! Najednou budeš mít jasno, kde jsou tvé příležitosti a kde jsou tvé hrozby. Jak na straně příjmové, tak nákladové. Budeš mít jasno v tom, jak moc můžeš zlevňovat, pakliže cítíš potřebu komukoliv nabízet výhodnější cenu než tu, kterou máš na svém webu nebo ve smlouvě s partnerem. Nákladová cena pokoje, nebo-li naše minimální prodejní cena, se stane tvým nový ukazatelem, jak stanovovat ceny, ať je situace na trhu jakákoliv. 

Nový 5denní LIVE workshop KALKULACE MINIMÁLNÍ PRODEJNÍ CENY je určen pro všechny, kteří chtějí mít čísla v pořádku. Mít přehled o tom, kolik stojí jedna noc v nákladech. Teď. A kolik by měla být při započítání budoucích vstupní nákladů, u kterých se očekává zvýšení. 

Pro koho je určeno toto školení? 

✅ Majitel/ka hotelu, pakliže si sám/a provozuje hotel

✅ Ředitel/ka hotelu nebo provozní ředitel/ka

✅ Obchodní ředitel/ka, revenue manager 

Přijď na tento workshop, který nakopne tvoji profitabilitu. Detaily k němu najdeš na našem webu.

Těším se na Tebe! 
Radka