Výhody a nástrahy online plateb

Online nakupování se dnes již stalo součástí každodenního života a čím dál více lidí nakupuje v klidu domova všechny možné produkty včetně přenocování v hotelu. K online nakupování pochopitelně patří také online platby, které z velké části probíhají přes zabezpečené platební brány, kde žádný únik osobních dat nehrozí. V některých případech však nehrozí selhání technologie, ale lidského faktoru.

Určitě se vám již někdy v životě stalo, že na výpisu vaší kreditní karty přistála neidentifikovatelná položka, kterou jste v žádném případně neprovedli vy. Tato situace lze vyřešit velice snadno, zavoláte na vydavatele vaší kreditní karty, ten transakci zablokuje a vám peníze vrátí zpět na účet. Teď si ale představte, že místo vás by se nacházel člověk, který dané transakce skutečně provedl, ale stejně prohlašuje, že jde o podvod. No a teď si na druhé straně tohoto obchodu představte hotel.

Kreditky a podvodníci

Podle nedávno publikovaného článku na e15.cz se s podobnou situací setkává čím dál více hoteliérů. Hosté u nich nějakou noc odbydlí, často v luxusních apartmánech s doprovodem celé řady dalších služeb, a po pár dnech místopřísežně prohlašují, že u nich nikdy nebyli a hotel po nich požaduje platbu neprávem. Banka v tom případě částku vrátí zpět na účet klienta a hotel o ni přijde. A to jednoduše proto, že v případě rezervace přes zprostředkovatelský web hotel de facto nevlastní údaje z platební karty potřebné k provedení platby. Ve chvíli, kdy host v hotelu použije jinou kartu než tu, která byla použita při rezervaci, připravuje si pomyslnou půdu pro možnost prohlásit platbu za přenocování za neoprávněnou.

Jak byste se mohli jako hoteliéři podobné situaci bránit, nebo jí dokonce předcházet? Platba platební kartou není jedinou možností, jak přenocování uhradit. Můžete například po hostovi vyžadovat platbu převodem z bankovního účtu. Jde o tak trochu retro metodu, která je ale 100% bezpečná pro obě strany a navíc konzervativními Čechy stále hojně využívaná. Problém nastává ve chvíli, kdy budete tuto možnost vyžadovat po cizincích, z nichž někteří (například Rusi) ji absolutně odmítají a další (jižní státy) tuto možnost vůbec neovládají. Zajímavá diskuse na téma jakou platební metodu v hotelu používat proběhla pod článkem na facebookové stránce www.horekaweb.cz.

Můžete také například po hostech vyžadovat platbu stejnou platební kartou, která byla použita při rezervaci, navíc musí být při platbě fyzicky přítomen majitel karty. Mnohem jednodušší ale bude, když zapracujete na zvýšení počtu přímých rezervací a do svého rezervačního systému na webové stránce integrujete platební bránu. Nejde o žádnou velkou vědu a budete si jistí, že na vás žádný chytrák popírající pobyt v hotelu nevyzraje.

Jak funguje platební brána

Platební brána je speciální aplikace, která umožňuje jednoduché, rychlé a hlavně bezpečné provádění plateb na internetu. Nabízí několik možností provádění plateb, z nichž je v současné době nejoblíbenější platba kartou. Placení probíhá tak, že si klient na internetových stránkách vybere dané zboží nebo službu, při placení je přesměrován na stránku platební brány, kde při výběru platby kartou zadá potřebné údaje a platbu potvrdí.

Zprostředkovatel platby, což je nejčastěji platební brána, banka nebo karetní asociace, předá informace o platbě bance, která kartu vystavila. Ta ji většinou schválí a odešle potvrzení zprostředkovateli, který jej předá obchodníkovi, který na základě toho vystaví objednávku. Vše probíhá v řádu několika vteřin, peníze za platbu pak obdrží obchodník s odstupem několika dní.

www.gopay.cz

Platební brána v režimu rezervačního systému

Online platba za rezervování hotelového pokoje se od jiných plateb příliš neliší. Vás ale zajímá, co musíte udělat, abyste do svého online rezervačního systému (booking engine) tuto platební bránu dostali. V rámci našeho online rezervačního systému ProfitRoom lze zvolit například platební brány GlobalPayment, TrustPay nebo Six Payments (kromě jiných jako je např. platba bankovním převodem). Abyste mohli jednu z nich začít využívat, budete pro aktivaci smluvního vztahu s vybraným partnerem poskytující platební bránu potřebovat následující informace:

  • IČ, DIČ a název společnosti, na kterou bude smlouva uzavřena
  • údaje k provozovně (název, adresa, kontaktní osoba)
  • scan OP jednatele, který bude podepisovat smlouvu
  • pokud existuje majitel vlastnící 25 % a více společnosti, i scan jeho OP
  • scan bankovního výpisu z poslední doby, ze kterého bude patrný majitel, IBAN a SWIFT
  • info na jaký email mají chodit výpisy v pdf a kdo má mít přístup do webové aplikace myPayments (celé jméno a email), ze které je možné exportovat výpisy i do jiných formátů jako CSV nebe Excell
  • výpisy budou chodit denně; úhrady je možné zvolit libovolně buď s denní, týdenní nebo měsíční frekvencí
  • upřesnění počtu a typu terminálů (mobilní x pevný)

Nebojte se, není to žádná věda a my vám s tím opět moc rádi pomůžeme a dodáme další specifické dokumenty týkající se konkrétního, vámi vybraného partnera provozujícího platební bránu. Potřebujete poradit? Stačí, když nám napíšete. Smlouvu hotel uzavírá přímo s platební bránou.

Platební brána vás nejen v očích hostů posune směrem k bezpečnější a rychlejší online rezervaci, pomůže vám také prodávat více dárkových poukázek a různých voucherů, které jsou dostupné online a hosté za ně mohou rovnou zaplatit. Jak si nenechat ujít možnost vydělat na dárkových poukázek si můžete přečíst v našem ebooku, který je ke stažení na našich stránkách.