Souboj titánů Booking.com vs. Airbnb – Kdo ovládne online rezervace?

Schyluje se k válce mezi internetovými zprostředkovateli ubytování. Hranice mezi Airbnb a Booking.com postupně mizí a největší hráči na trhu mají stejný cíl – být jedničkou. Ve hře je každoročně 555 miliard amerických dolarů, z nichž si chce každý utrhnout co nejvíce. Kdo má v souboji o dominantní postavení při poskytování online rezervací silnější zbraně?

 

Z alternativy se stal soupeř

Když před deseti lety odstartovala platforma sdíleného ubytování, OTAs se konkurence neobávaly. Airbnb se profilovalo jako projekt zaměřený na úzkou cílovou skupinu dobrodruhů, kteří dají před pohodlným hotelovým pokojem přednost levnějšímu přespání v cizí posteli. Kdokoliv se tak mohl stát „hoteliérem“ a expandující web sbíral od hostů i hostitelů provize. I když Airbnb v některých městech naráží na legislativní překážky, jeho pozice je prozatím stabilní.

Fenomén, který profituje na turismu a odvádí hotelům, na něž se vztahují mnohem přísnější pravidla, klientelu, nemají v oblibě ani OTAs. Booking.com a Airbnb proti sobě začali bojovat stejnými zbraněmi. Rozdíl mezi alternativním a standardním ubytováním postupně mizí. Na Airbnb je možné rezervovat butikový hotel či B&B a Booking.com začal na oplátku nabízet noclehy v soukromí.

 

Hosté mají stejné priority

I když web Airbnb původně jako svou největší přednost vyzdvihoval socializaci a možnost proniknout přes cizí domácnost do místní kultury, praxe ukázala, že jde jen o vedlejší bonus. Podle výzkumu společnosti Phocuswright se totiž klienti Airbnb a Booking.com od sebe příliš neliší. Uživatelé obou webů shodně uvedli, že při výběru ubytování je pro ně rozhodující především cena a lokalita. Na internetu se tak stále více přetahují o zákazníky. Přes Booking.com je denně rezervováno přes milión pokojů. A Airbnb má v plánu dosáhnout stejně silného vlivu.

„Máme vlastně jen dva konkurenty – Expedii a Booking.com. Jsme nesmírně zvědaví na to, jak bude trh s ubytováním vypadat za deset let,“ tvrdí CEO Airbnb Brain Chesky, jehož ambicí je překonat počtem rezervací současnou jedničku.

 

Booking.com a Airbnb v číslech

Nejsilnější web zprostředkovávající online rezervace existuje od roku 1996. Oblíbená platforma sdíleného ubytování byla založena až o 12 let později. Přesto jsou jejich pozice téměř vyrovnané. Airbnb má v nabídce přes 24 tisíc butikových hotelů a B&B, což činí jen 5 % z celkové nabídky 4,5 milionu pokojů. To je sice minoritní poměr, ale zásadní je fakt, že téměř polovinu pokojů bylo loni na Airbnb možno rezervovat okamžitě a nečekat na svolení hostitele, který má možnost klienty sám schvalovat. Web se tak defacto postupně transformuje v OTA.

Booking.com přichází o zákazníky a rozšiřuje nabídku o ubytování v soukromí. Ve čtvrtém čtvrtletí 2017 jich bylo k dispozici 1 200 000, což je meziroční nárůst o 53 %. Na Airbnb je k dispozici k okamžité rezervaci 1 980 000 „sezónního ubytování“. Booking.com hodlá své portfolio rozšířit a v záloze má dalších 700 000 nabídek, které chce postupně aktivovat.

„Expanze sezónního ubytování je klíčovým tahem naší obchodní strategie. Zákazníci touží objevovat nová místa včetně ubytování v soukromí. Nadále chceme zůstat leaderem, a proto poskytujeme všechny dostupné typy ubytování,“ říká CEO Booking.com Glenn Fogel.

 

Rozhodne výše poplatků, nebo mobilní aplikace?

Každý z distribučních kanálů má odlišnou strategii. Airbnb se na první pohled jeví jako výhodnější, ale zdání může klamat. Hostitelům z výdělku strhává jen 3 – 5 %, ale dalších 5 – 15 % platí hosté. Celková výše srážek se tak příliš neliší od Booking.com, kde se celkově jedná o 15 – 18 %. Tam ovšem funguje jiná cenová politika a uživatelé nejsou informovaní o tom, kolik z utracené částky zůstane webu. Ve výsledku tak mohou mít dojem, že Booking.com je pro ně výhodnější. Pro hotely je naopak mnohem zajímavější spolupracovat s Airbnb, kde se o poplatky podělí se svými hosty. Web však v tomto směru nemůže příliš expandovat, aby se držel původní myšlenky a nabízel „ubytování bez recepce“.

Boj o zákazníky s sebou přináší investice do IT technologií. Byznys se z počítačů přesouvá na displeje chytrých telefonů. Oba weby si toho jsou moc dobře vědomy a snaží se klientům nenuceně kromě samotného ubytování nabídnout i doplňkové služby. A to všechno na jednom místě, aby je internet nezavedl jinam.

Počet rezervací na Airbnb nemůže růst věčně, proto společnost nabízí i tzv. zážitky umožňující ještě lépe poznat vybranou lokalitu přes nejrůznější aktivity s místními lidmi. Další rozvoj představuje aplikace „one stop shop travel app“, díky níž je kromě volných pokojů možné rezervovat i restaurace. Booking.com se pro změnu snaží uživatelům vyjít vstříc zprostředkováním prodeje letenek a pronájmu aut. Na své mobilní aplikaci ale nabízí pouze ubytování. Důvodem může být snaha o zjednodušení grafického řešení. Doplňkové služby aplikaci zahlcují dalšími daty, což se ukázalo jako neefektivní.

 

Kdo na internetu vyhraje souboj o miliardy?

O tom, kdo bude kralovat online rezervacím, rozhodnou následující roky. Ve hře je jsou miliardy, které hosté utrácejí za ubytování. Podle společnosti Susquehanna International Group trh s ubytováním v roce 2018 vygeneruje 555 miliard amerických dolarů (12 bilionů českých korun). Ubytování v soukromí představuje 19 % z této sumy.

Airbnb se podařilo vybudovat silnou komunitu, která se s platformou sdíleného ubytování ztotožňuje a běžné hotely ji nezajímají. Většina uživatelů ale slyší na cenu, a to je silná zbraň Booking.com. Web totiž umí přes svůj věrnostní program „kouzlit“ s čísly tak, aby ulovil co nejvíce rezervací. Navíc má silnou pozici díky tomu, že jej navštěvuje šestkrát více uživatelů než Airbnb.

Budoucnost webu, který vznikl jako levnější alternativa k hotelům, navíc záleží na legislativě jednotlivých zemí. Zpřísnění podmínek může Airbnb dost citlivě poznamenat. Například v San Franciscu byla nabídka kvůli zpřísnění podmínek pronájmu zredukována na polovinu. Obdobná situace nastala i v Berlíně. Booking.com se tak nejspíš nemusí obávat, že o své prvenství na internetu přijde. Ohrozit jej mohou jen hotely s vlastními rezervačními systémy.

Na závěr se podívejte na několik zajímavých grafů, z nichž vyčtete poměr rozložení sil Booking.com a Airbnb na internetu.