Zatímco tzv. příspěvek na dovolenou či rekreaci funguje v České republice již nějaký ten pátek a žádný velký ohlas nikdy moc nevyvolával, od ledna 2019 fungující tzv. rekreačný poukaz hýbe již několik týdnů slovenskou veřejností.
Největším problémem se zdá být možnost, jakou lze onen příspěvek na rekreaci aplikovat v praxi, a to zejména možnost čerpat rekreaci pomocí zprostředkovatele. Ta je totiž navázána na fungování určitých subjektů, vydávajících dané rekreační poukazy, které v podstatě omezují konečný výběr rekreace ze strany zaměstnavatele a uvaluje na zaměstnavatele a hotely nutnost odvádět poplatky a provize. A z těch se podle názorů daňových expertů budou přiživovat slovenští politici.
Jedním z takových daňových expertů je například Jozef Mihál, který na svém Facebook profilu zveřejnil 29. ledna 2019 příspěvek, odkrývající machinace v pozadí tohoto příspěvku na rekreaci, a to přesněji řečeno fungování tzv. „kartičkových“ společností (rozuměj oněch zprostředkovatelů rekreace vydávajících rekreační poukazy ve formě různých karet). Tvrdí v něm, že jde o podvod zinscenovaný politikem Andrejem Dankem, protože při procesu zprostředkování rekreace různými společnostmi musí být zaplacen např. manipulační poplatek (ze strany zaměstnavatele), provize (ze strany hotelu či jiného zařízení, které rekreaci poskytne) a podle jeho názoru nespotřebovaný kredit na poukazu propadne ve prospěch jeho vydavatele. Takže se na tom všem přiživí především oni zprostředkovatelé, potažmo osoby, které stojí za jejich fungováním. Odkaz na onen FB příspěvek najdete níže.
https://www.facebook.com/DanoveAOdvodoveTipyJozefaMihala/posts/2003081429739536
Přitom řešení je v podstatě velmi jednoduché. Stačilo by veřejnost poučit o tom, aby se při čerpání příspěvku na rekreaci soustředila spíše na možnost jeho proplácení pomocí předložených faktur a účetních dokladů. Firmy nad 50 zaměstnanců, povinné proplácet zaměstnancům příspěvek na rekreaci, by tedy měly odmítnout nákup oněch rekreačních poukazů od zprostředkujících firem, a měly by zaměstnancům příspěvek proplácet oproti fakturám z hotelů a jiných zařízení, i když se to na první pohled zdá jako pracnější řešení.
Podle Aleše Mlátilíka z firmy Zlavomat, který se zúčastnil hojné diskuze pod příspěvkem zmíněného Jozefa Mihála, přijímaní a zaúčtování faktur pracnější není. Zlavomat totiž podle jeho slov zrealizovat průzkum čítající na tři tisíce účastníků, ze kterého vyplývá, že v současnosti každá mzdová účetní zpracovává v průměru dva až čtyři účetní doklady na zaměstnance měsíčně (cestovné, lékař atd.), takže by ji zaúčtování rekreace, které má průměrný občan Slovenska max. dvě za rok, zase tolik nezatížilo. V průzkumu se celých 70 % zaměstnavatelů vyjádřilo, že budou upřednostňovat přijímání faktur za rekreaci oproti poukazům a kartám, které navíc výrazně omezují zaměstnance ve výběru ubytovacího zařízení.
Slovenské hotely tak nikdy neměly lepší příležitost k prodej dárkových poukázek a voucherů, jako právě nyní. Vidina příspěvku od zaměstnavatele bude čím dál více zaměstnanců tlačit k výběru lokální dovolené v délce minimálně dvou nocí, toho by byla škoda nevyužít. Zapracujte na svých pobytových balíčcích a především na jejich propagaci. Vyšperkujte své webové stránky a naveďte potenciální hosty k jasnému cíli – rezervovat si přes váš web nějaký ten pobytový balíček, a to snadno a bezpečně. K tomu samozřejmě potřebujete spolehlivou booking engine, která vám pomůže prodávat i dárkové poukázky na konkrétní produkt nebo na hodnotu. Více o možnostech prodeje dárkových poukázek získáte v našem bezplatném ebooku. A pro ty, které zajímá téma Více přímých rezervací máme k dispozici ebook, kde se dozvíte nejdůležitější nástroje, jak snížit závislosti na zprostředkovaných rezervacích a získat více zákazníků napřímo.