Koncem a počátkem každého kalendářního roku se to jen hemží různými souhrny a přehledy. Nejluxusnější hotelová apartmá jsme vám již ukázaly v minulém článku, co se tak dnes podívat na trochu netradiční přehled. Společnost Soler&Associates vypustila do éteru seznam nejzajímavějších a nejkomentovanějších hotelových marketingových témat, a to z hlediska článků publikovaných na webech Hotelmarketing, Phocuswire a HospitalityNet, které se dočkaly největší pozornosti čtenářů. Co se v oblasti hotelů loni nejvíce řešilo a jaké hotelové značky byly nejvíce zmiňovány? Začtěte se níže.
Pochopitelně, že jedním z horkých témat loňského roku byly přímé rezervace a příjmy hotelů z nich. Neustálý boj o zákazníka mezi online cestovními agenturami a rezervačními portály a samotnými hotely se promítl snad do každé konverzace hotelových odborníků. Veřejnost je ale již, zdá se, tímto tématem unavená. A tak se v roce 2017 přímými rezervacemi zabývalo jen 13 % hotelových příspěvků, v roce 2018 už to bylo pouhých 7 %, loni už jen procenta dvě. Tato válka je totiž překvapivě prohraná, a to bohužel v neprospěch hotelů. Na druhou stranu je ale čím dál přijímanějším závěrem fakt, že mnohem větší přínos má zdravý balanc mezi distribučními kanály, a to i těmi dříve nenáviděnými.
Za nás v Pomáháme hoteliérům musíme říci, že toto vyjádření se týká především ubytovacích zařízení ve velkých městech s vysokou konkurencí. Hotely v regionech – tam stále převládají přímé rezervace. S názorem Martina Solera v tomto článku se ale shodneme, že veřejná válka „fight for your direct bookings“ už není v takové agresivní formě jako byla v minulosti.
Jak vyplývá z výše uvedeného odstavce, mnohem více než na boj s OTAs byste se měli připravit na rozumnou spolupráci s nimi. Nejde tedy o tlak na prodej přes vlastní web a rezignaci na ostatní distribuční kanály, spíše o rozumný výběr těch nejvhodnějších cest, jak vlastní hotel prodat. Distribuční management jako téma se objevil ve 4 % témat.
I když se může zdát, že starý dobrý revenue management je tak trochu retro a mladí hoteliéři se raději zabývají mnohem modernějšími tématy, je pravda, že revenue a rate management nikdy svou slávu neztratil. V dnešní době se revenue opírá o nové nástroje a technologie a je skutečně zajímavé tento rozvoj sledovat. Ne nadarmo se toto téma objevilo v 9 % zmínek o hotelovém marketingu, což je znatelný nárůst z 4 % v roce 2018.
Nám se tento termín hrozně líbí. Oněmi narušiteli jsou označováni noví členové na poli prodeje hotelových pokojů, tedy mimo ony dva odvěké rivaly – hotely a OTAs. Ano, nemýlíte se, jde o ubytování typu Airbnb, Amazon, OYO, produkty Google a další. Celých 18 % zmínek hotelových marketérů patřilo právě těmto společnostem. Jen tak pro srovnání, v roce 2018 to bylo 10 % a v roce 2017 pouhá procenta dvě. Otázkou zůstává, zda právě na Airbnb a další podobné se nebudou časem hoteliéři a marketéři otáčet s prosbou o pomoc?
Jejich pozice v myslích hotelových marketérů se v minulém roce značně změnila. Z všudypřítomných ďáblů se stal veřejně přijímaný termín. Termín v loňském roce nejvíce krát skloňovaný, co se hotelových zpráv týká. Promítnuto do čísel, loni se OTAs objevily v 30 %, rok před tím to bylo jen 17 % hotelových zpráv. Narušitelé v podobě Airbnb a spol se ve zpravodajství objevily v 18 % případů. Za zmínku stojí výskyt odkazů na Expedii, a to v negativním smyslu, kdy se mluvilo především o neúspěšném Wall Street výkonu a vyhazovu výkonného ředitele společnosti. I když, špatný marketing je taky marketing.
Neutuchající zájem a pozornost si i v loňském roce na poli hotelového marketingu získaly zejména dva termíny, a to inovace a nové technologie (společně 14 % zmínek v hotelovém zpravodajství). I když procenta oproti předchozím dvěma letům mírně klesla (20 % v roce 2018 a 18 % v roce 2017), což lze vysvětlit absencí přelomové technologie, stále jde o téma, které hýbe hotelovým světem. 10% zájmu se dočkaly trendy v hotelnictví, i když je těžké rozeznat, jak relevantní a kvalitní byl každý článek, který začínal slovy „10 tipů jak“.
Některé termíny ze seznamu nejzmiňovanějších témat loňského roku úplně vypadly. Jedním z nich je například hotelová loajalita (potažmo věrnostní programy). Tady můžeme vidět jasnou cestu k oněm narušitelům hotelového prostředí, a to ve chvíli, kdy hotelové hosty mnohem více než věrnost táhne cena. Věrnost a věrnostní programy jsou stále ještě systémem, ve kterém se vaří spousta peněz, postupně z něj ale začínají vypadávat nejen nezávislé hotely, ale i řetězce se zastaralými programy a technologiemi. Ukrojí si i zde OTAs svou porci krajíce, nebo se věrnost jako taková úplně vytratí?
Personalizace to také překvapivě nedotáhla v mediálních zmínkách moc daleko. Jako by hoteliéři stále ještě nevěděli, jak využít to obrovské množství informací a osobních dat, které od svých hostů získávají. Od pradávna totiž platily za ty nejúspěšnější hotely ty, které rozuměly potřebám hostů a uměly překonat jejich očekávání. S přispěním nových technologií jde o zajímavé téma, hoteliéři si jej však jen tak nechávají proklouznout mezi prsty.
V minulých dvou letech více či méně skloňovaný termín zážitky z letošního seznamu zmínek v médiích úplně vypadl. Možná za to může skutečnost, že zážitky příliš netáhnou pozornost investorů, společností prodávajících technologie atd. Každopádně není radno tento termín příliš zlehčovat, protože právě OTAs dává proces vyhledávání a rezervování ubytování do spojení s lokálními zážitky a na tomto trendu bude ještě v budoucnu stavět.
Při pohledu na top hotel stories roku 2019 byla jejich menší polovina založena na konkrétní hotelové značce či značkách, což je více než v předchozím roce. Nebude asi překvapením, že nejvíce zmínek patří společnosti Booking.com, která sesadila z prvního místa Airbnb. Booking.com se již dlouhá léta pohybuje na prvních třech příčkách, a to už vypovídá něco o tom, jak moc tato společnost okupuje mysl hoteliérů. Airbnb zatím zaujalo strategii méně je více a určitě dá o sobě ještě vědět.
Nejvyšší pozici od roku 2015 si pro sebe v hotelovém marketingovém sektoru vybojoval Google. Na rozdíl od ostatních společností na tomto seznamu disponuje Google obrovskou diverzitou témat. Ať už se jedná o vyhledávání, metasearch, cestovní aplikace, mapy a další, Google to prostě všechno má. Navíc je propojen s téměř každým na tomto seznamu – s OTAs, světovými hotelovými řetězci i nezávislými hotely. Google je komplexní místo umožňující jednotlivým hráčům navzájem využívat svá jména, což spouští zajímavý řetězový efekt, do kterého je zapojena velká spousta peněz.
Mezi velké hráče se letos podařilo proniknout také TripAdvisoru, který jako jeden z mála přežívá onu nadvládu Googlu, Booking.com a Airbnb. I když se zmínky netýkají až tak jeho součástí Kayak a Trivago, TripAdvisor si stále udržuje pozici jednoho z největších webů soustředících se na hotelové recenze.
Loňský seznam největších hráčů na poli hotelových mediálních zmínek končil otázkou, zda bude rok 2019 rokem narušení zaběhlých procesů. I když nelze zcela mluvit o narušení, jde mezi hoteliéry cítit touha po něčem novém. Poslední dekádu jasně vedl termín přímých rezervací, což se ale může v té následující dekádě změnit. Jak se to projeví v hotelovém marketingu? Dnes se většina hoteliérů soustředí na revenue a tedy na konečný výsledek. Kdykoli to ale hotelovým průmyslem zatřese, pohledy se soustředí na začátek procesu, tedy na distribuci a distribuční kanály. To letos a v následujících letech pozmění dynamiku hotelového marketingu. A vy byste na to měli umět reagovat.
Zdroj: martinsoler.com