Koronavirus: Dopady (nejen) na české a slovenské hotely

Koronový virus způsobující onemocnění COVID-19 si rychle razí cestu Evropou a už i v České republice jsou hlášeni první nakažení. Země se pomalu připravuje na nejhorší, což se kromě dokola omílaných vykoupených supermarketů a prodejen se zdravotnickými a desinfekčními prostředky týká i ubytování a cestování. Ačkoliv doposud nebyla Ministerstvem zdravotnictví vydána žádná mimořádná opatření týkající se ubytovacího a stravovacího sektoru, plánuje se omezení pořádání akcí nad pět tisíc osob. Další společnosti na situaci reagují po svém, například pražské letiště vyhradilo speciální brány pro přílety z Itálie a preventivní opatření zavedli i tuzemští autobusoví dopravci a letiště v Brně. Většina se týká zvýšené desinfekce, kontroly pasažérů a přítomnost lékaře.

Evropské státy hlásící nakažení koronavirem

Cestovní ruch je ochromen, což určitě bude mít dopad na ekonomiky daných států, potažmo na fungování samotného sektoru. Jak velké tyto dopady budou, záleží na délce epidemie a schopnosti subjektů cestovního ruchu najet zpět do starých kolejí. AHR ČR ve spolupráci se společností Economic impacT zpracovala modely možných dopadů vývoje epidemie na cestovní ruch ČR, které jsou opřeny o údaje loňského roku. V roce 2019 totiž zahraniční turisté v ČR zrealizovali přes 27 milionů přenocování a utratili více než 124 miliard Kč. Velkou částí z nich byli turisté právě z nejvíce postižených států, jako je Itálie, Čína a Jižní Korea, právě u těch se očekává největší míra stornovaných pobytů v českých hotelech. Ze studie vyplývá, že pokud u těchto cestujících klesne spotřeba o 50 %, hrozí v roce 2020 snížení spotřeby na území ČR o 7,4 miliard Kč, snížení příjmů pro veřejné rozpočty o 3 miliardy Kč a snížení počtu pracovních míst v cestovním ruchu o 8 tisíc.

Zdroj: AHR ČR

Reakce velkých společností

Velké světové společnosti začaly předběžně odhadovat své vlastní ztráty. Například Booking Holdings, společnost vlastnící například značky jako Priceline, Booking.com, Agoda nebo Kayak, oznámila, že očekává o 5 až 10 % méně zarezervovaných hotelových nocí než tomu bylo v prvním čtvrtletí loňského roku. Celkový příjem z rezervací prý klesne ještě více, a to kvůli propadu cen, které má na svědomí pokles poptávky. Společnost Marriott International oznámila, že očekává měsíční ztrátu na poplatcích za řízení hotelů a franchising v hodnotě 25 milionů dolarů.

Společnost Booking.com na své stránky umístila vyjádření, kde vyhlašuje výjimečný stav trvající do 31. března, vztahující se na cestující z Číny a hotely v Číně, a do 14. března, vztahující se na cestující a hotely v postižených oblastech Itálie a Jižní Koreje. Od svých partnerů Booking.com očekává, že vrátí zákazníkům jakékoliv platby uhrazené předem a odpustí jim výlohy spojené se zrušením rezervace. Booking.com si v těchto případech nebude účtovat provizi. Vedle zmíněných oblastí se podmínky výjimečného stavu vztahují také na individuální případy, kdy se hosté nemohou ubytovat z důvodu nákazy v hotelu. Je dost možné, že vás jako partnerský hotel Booking.com budou kontaktovat hosté ohledně zrušení pobytu sami. V tom případě Booking.com nabádá, abyste je o požadavcích hostů na zrušení rezervace informovali, aby vám za tyto rezervace nebyla účtována provize. Rezervaci můžete sami zrušit v extranetu Booking.com v záložce Rezervace, a to kliknutím na číslo rezervace hosta a výběrem možnosti Požádat o zrušení rezervace. Obě strany poté dostanou o zrušení potvrzovací email.

Letecká společnost Lufthansa prodloužila zrušení letů společností Lufthansa, Swiss a Austrian Airlines do čínských a italských destinací (nyní platný do 28. března) a nabídla cestujícím bezplatnou změnu rezervací, případně vrácení celé hodnoty letenky. Podobně se zachovaly i další letecké společnosti jako například JetBlue a British Airways nebo také německá železnice Deutsche Bahn, která nabízí cestujícím s jízdenkami zakoupenými do postižených oblastí v Itálii 100% vrácení zaplacené sumy. To samé nabízí cestujícím na dlouhé vzdálenosti, kterým byl například zrušen pobyt v hotelu nebo stornován veletrh, koncert nebo sportovní akce. Méně cestujících totiž neznamená totiž jen pokles v odbydlených nocích. Jde o méně obchodních jednání, konferencí nebo večeří v restauracích.

Jak se to týká vás, hoteliérů

První věc, které jste si už asi u vás v hotelu všimli, je stornování rezervací pokojů, a to nejspíše nejdříve ze strany cestujících přicházejících z nejvíce postižených oblastí, posléze i dalších, kterých se to tolik netýká, prostě jen z preventivních důvodů nechtějí cestovat. Jelikož Česká republika ani Slovensko nebyly (a nejspíš ani nebude) označeny za ohroženou oblast, pro kterou by byly vydány směrnice postupu, pro vás v tuto chvíli nastávají zhruba tři situace.

  1. Můžete po vzoru velkých společností a v rámci solidarity odpustit storno poplatky, což vás pochopitelně zanechá se značnou trátou.
  2. Můžete na to jít šalamounsky a povolit pouze rebooking rezervací bez poplatku, a to s platností do konce roku 2020, čímž nepřijdete o tržbu v daném roce, jen ji povolíte přesunout na “bezpečnější” termín.
  3. Můžete také samozřejmě dělat, že se vás to netýká, storno poplatky nezrušíte (protože vám to v podstatě nikdo nenakazuje), a budete spoléhat na to, že si host svou ztrátu vykomenzuje například z uzavřeného cestovního pojištění.

Pro kterou variantu se rozhodnete, je čistě na vás, přemýšlejte u toho ale zejména o složení vaší klientely. Pokud máte loajální a vracející se hosty, vyplatilo by se nabídnout jim bezplatné přerezervování. Pokud máte většinou stále nové a nové hosty, můžete si troufnout zariskovat a storno poplatky nerušit. Vyplatilo by se také pročíst si podmínky vlastních pojištění, pokud máte sami jako hotel některé z nich uzavřené. Ztráty spojené s omezením cestování mohou být kryté pojištěním, takže si můžete nechat proplatit ušlý zisk nebo náhradu škody. Více tipů, jak z aktuální šlamastiky ven, a to včetně rad týkajících se nastartování poptávky po odeznění viru, sledujte na našem FB profilu Pomáháme hoteliérům, kde v rámci živých vysílání v uzavřené skupině probíhají diskuse na různá témata, byla by škoda je zmeškat.