Koronový virus způsobující onemocnění COVID-19 si rychle razí cestu Evropou a už i v České republice jsou hlášeni první nakažení. Země se pomalu připravuje na nejhorší, což se kromě dokola omílaných vykoupených supermarketů a prodejen se zdravotnickými a desinfekčními prostředky týká i ubytování a cestování. Ačkoliv doposud nebyla Ministerstvem zdravotnictví vydána žádná mimořádná opatření týkající se ubytovacího a stravovacího sektoru, plánuje se omezení pořádání akcí nad pět tisíc osob. Další společnosti na situaci reagují po svém, například pražské letiště vyhradilo speciální brány pro přílety z Itálie a preventivní opatření zavedli i tuzemští autobusoví dopravci a letiště v Brně. Většina se týká zvýšené desinfekce, kontroly pasažérů a přítomnost lékaře.
Cestovní ruch je ochromen, což určitě bude mít dopad na ekonomiky daných států, potažmo na fungování samotného sektoru. Jak velké tyto dopady budou, záleží na délce epidemie a schopnosti subjektů cestovního ruchu najet zpět do starých kolejí. AHR ČR ve spolupráci se společností Economic impacT zpracovala modely možných dopadů vývoje epidemie na cestovní ruch ČR, které jsou opřeny o údaje loňského roku. V roce 2019 totiž zahraniční turisté v ČR zrealizovali přes 27 milionů přenocování a utratili více než 124 miliard Kč. Velkou částí z nich byli turisté právě z nejvíce postižených států, jako je Itálie, Čína a Jižní Korea, právě u těch se očekává největší míra stornovaných pobytů v českých hotelech. Ze studie vyplývá, že pokud u těchto cestujících klesne spotřeba o 50 %, hrozí v roce 2020 snížení spotřeby na území ČR o 7,4 miliard Kč, snížení příjmů pro veřejné rozpočty o 3 miliardy Kč a snížení počtu pracovních míst v cestovním ruchu o 8 tisíc.
Velké světové společnosti začaly předběžně odhadovat své vlastní ztráty. Například Booking Holdings, společnost vlastnící například značky jako Priceline, Booking.com, Agoda nebo Kayak, oznámila, že očekává o 5 až 10 % méně zarezervovaných hotelových nocí než tomu bylo v prvním čtvrtletí loňského roku. Celkový příjem z rezervací prý klesne ještě více, a to kvůli propadu cen, které má na svědomí pokles poptávky. Společnost Marriott International oznámila, že očekává měsíční ztrátu na poplatcích za řízení hotelů a franchising v hodnotě 25 milionů dolarů.
Společnost Booking.com na své stránky umístila vyjádření, kde vyhlašuje výjimečný stav trvající do 31. března, vztahující se na cestující z Číny a hotely v Číně, a do 14. března, vztahující se na cestující a hotely v postižených oblastech Itálie a Jižní Koreje. Od svých partnerů Booking.com očekává, že vrátí zákazníkům jakékoliv platby uhrazené předem a odpustí jim výlohy spojené se zrušením rezervace. Booking.com si v těchto případech nebude účtovat provizi. Vedle zmíněných oblastí se podmínky výjimečného stavu vztahují také na individuální případy, kdy se hosté nemohou ubytovat z důvodu nákazy v hotelu. Je dost možné, že vás jako partnerský hotel Booking.com budou kontaktovat hosté ohledně zrušení pobytu sami. V tom případě Booking.com nabádá, abyste je o požadavcích hostů na zrušení rezervace informovali, aby vám za tyto rezervace nebyla účtována provize. Rezervaci můžete sami zrušit v extranetu Booking.com v záložce Rezervace, a to kliknutím na číslo rezervace hosta a výběrem možnosti Požádat o zrušení rezervace. Obě strany poté dostanou o zrušení potvrzovací email.
Letecká společnost Lufthansa prodloužila zrušení letů společností Lufthansa, Swiss a Austrian Airlines do čínských a italských destinací (nyní platný do 28. března) a nabídla cestujícím bezplatnou změnu rezervací, případně vrácení celé hodnoty letenky. Podobně se zachovaly i další letecké společnosti jako například JetBlue a British Airways nebo také německá železnice Deutsche Bahn, která nabízí cestujícím s jízdenkami zakoupenými do postižených oblastí v Itálii 100% vrácení zaplacené sumy. To samé nabízí cestujícím na dlouhé vzdálenosti, kterým byl například zrušen pobyt v hotelu nebo stornován veletrh, koncert nebo sportovní akce. Méně cestujících totiž neznamená totiž jen pokles v odbydlených nocích. Jde o méně obchodních jednání, konferencí nebo večeří v restauracích.
První věc, které jste si už asi u vás v hotelu všimli, je stornování rezervací pokojů, a to nejspíše nejdříve ze strany cestujících přicházejících z nejvíce postižených oblastí, posléze i dalších, kterých se to tolik netýká, prostě jen z preventivních důvodů nechtějí cestovat. Jelikož Česká republika ani Slovensko nebyly (a nejspíš ani nebude) označeny za ohroženou oblast, pro kterou by byly vydány směrnice postupu, pro vás v tuto chvíli nastávají zhruba tři situace.
Pro kterou variantu se rozhodnete, je čistě na vás, přemýšlejte u toho ale zejména o složení vaší klientely. Pokud máte loajální a vracející se hosty, vyplatilo by se nabídnout jim bezplatné přerezervování. Pokud máte většinou stále nové a nové hosty, můžete si troufnout zariskovat a storno poplatky nerušit. Vyplatilo by se také pročíst si podmínky vlastních pojištění, pokud máte sami jako hotel některé z nich uzavřené. Ztráty spojené s omezením cestování mohou být kryté pojištěním, takže si můžete nechat proplatit ušlý zisk nebo náhradu škody. Více tipů, jak z aktuální šlamastiky ven, a to včetně rad týkajících se nastartování poptávky po odeznění viru, sledujte na našem FB profilu Pomáháme hoteliérům, kde v rámci živých vysílání v uzavřené skupině probíhají diskuse na různá témata, byla by škoda je zmeškat.