Hotely a Airbnb nejsou nepřátelé

Rozhovor s  Alexanderem Schwarzem – výkonným ředitelem pro Airbnb region DACH (Německo, Rakousko, Švýcarsko)


Portál Airbnb byl založen před deseti lety a jeho vztah k hotelnictví nebyl vždycky právě jednoduchý. Alexander Schwarz v rozhovoru popisuje vývoj tohoto vztahu a jeho vizi v budoucnu.

Airbnb má celosvětově k dispozici více než 5 milionů ubytovacích zařízení ve více než 191 zemích a 81 tisících městech. Jak to vypadá v Německu?

Od července 2017 do července 2018 využilo služeb Airbnb v Německu přes 3,6 milionu uživatelů a za stejné období vycestovalo z Německa 7 milionů turistů do zahraničí. K lednu 2018 bylo v Německu 135 tisíc ubytovacích zařízení, z toho 28 tisíc v Berlíně, 10 tisíc v Mnichově, 9 tisíc v Hamburku a 7 tisíc v Kolíně nad Rýnem. Hosté zůstávají v průměru čtyři noci a cestují většinou ve dvou. Vidíme narůstající zájem i mimo tato velká města. Pro hostitele to znamená tu výhodu, že i malý poskytovatel služeb z regionu může své služby nabídnout cílové skupině z jakéhokoliv koutu světa.

Kdo jsou jejich hosté?

V oblasti obchodních cestujících jsme vypozorovali značný nárůst. V úseku Airbnb for Work se rezervace mezi lety 2015 a 2016 ztrojnásobily, ten samý nárůst byl mezi rokem 2016 a 2017. V Německu máme ve službě Airbnb for Work přihlášených více než 40 tisíc subjektů, které nabízejí ubytování právě pro business klientelu. Mimo to jsme zjistili, že Airbnb využívají v podstatě všechny věkové skupiny, od studentů až po 80 leté babičky, a to ze všech možných důvodů k cestování. Jen na Silvestra využilo služeb Airbnb na 3,7 milionu uživatelů.

I když se z dlouhodobého hlediska zřejmě nedá očekávat velká spolupráce mezi Airbnb a hotelovými subjekty, nějakým způsobem spolu musí tato odvětví koexistovat. Jaká je z vaší strany strategie?

Na naší platformě se hotely prezentují již několik let, většina z nich tuto službu chtěla prostě jen vyzkoušet a na oplátku získala nové zákazníky a možnost nabízet své služby na nových trzích. V únoru 2019 budeme při příležitosti desetiletého výročí fungování Airbnb prezentovat novou strategii pro následujících 10 let. Důležitou součástí budoucnosti Airbnb bude posílení pozice boutique hotelů a navázání nové spolupráce s partnery jako jsou například Siteminder, Hotelnetsolutions nebo nový produkt Dirs 21. Současně s tím budeme rozšiřovat jednotlivé kategorie a umožníme hostitelům odlišit jejich nabídku od konkurence.

Jaké výhody mají hotely z toho, že využívají služeb Airbnb?

Často slýcháme, že se malé hotely těžko prosazují na různých portálech OTA. A to z různých důvodů. U nás mohou oslovit stovky milionů cestujících, nejsou nijak smluvně vázaní a mohou se svobodně rozhodovat o ceně a dostupnosti svých pokojů. Provize pohybující se okolo 3-5 % z ceny pokoje je také ve srovnání s provizemi OTAs jedním z hlavních důvodů, proč se k nám hotely připojují.

Airbnb se dlouhou dobu prezentuje sloganem „Never a Stranger“ (něco jako „nikdy nejsi cizí“). I hotely se čím dál více zaměřují na lokální klientelu. Které z nich jsou osloveny tímto motem?

My neoslovujeme hotely, to spíše ony přijdou na náš web a vidí, jak vše funguje. Jak už jsem řekl, dobře se daří například boutique hotelům nebo autentickému ubytování v centrech měst. My jsme takový doplněk masové turistiky. Zajímavou spolupráci máme například se skupinou Living Hotels. K dnešku máme na Airbnb přes 24 tisíc hotelových inzerátů a jen v oblasti B&B hotelů nabízíme 180 tisíc ubytovacích zařízení.

Co se stane, když služeb Airbnb využije například řetězcový hotel?

Zapojit se může v podstatě kdokoliv. Nabídka a poptávka se vzájemně regulují samy. Když například hotel nabídne 300x ten stejný hotelový pokoj, poptávka ze strany hostů po tomto pokoji nebude velká, nebude příliš rezervovaný a nakonec se stane nezajímavým.

Zatímco se Airbnb zaměřuje na hotely, portál Booking.com zapojil do své nabídky tzv. netradiční ubytování, od lodí až po iglú. Nebyla tato oblast původním obchodním nápadem právě Airbnb?

My máme trochu jiný koncept. Jsme sice technologická platforma nabízející ubytování, skutečný zážitek a zkušenost z cestování mezi hostem a hostitelem díky nám probíhá v režimu offline. Jinými slovy, na Airbnb stojí v úplném popředí pohostinství a zážitek z cestování, ne finanční transakce, jak je tomu u většiny OTAs. Komunita je doslova naším bijícím srdcem. Většina naší ubytovací nabídky je jedinečná a není uvedena na jiných portálech nabízejících ubytování.

Airbnb má za sebou jízdu na horské dráze. Na začátku bylo považováno za sympatický symbol sdíleného ubytování, dnes mohou díky Airbnb někteří vidět velký přesun obyvatelstva do center měst a obrovský nárůst cen nemovitostí. Co s tím chcete dělat?

Airbnb ukazuje cestu, jak by většina lidí mohla v budoucnu cestovat. Chtěli bychom spolupracovat se všemi zúčastněnými subjekty a vytvořit rámcové podmínky, které by byly všem k užitku a pomohly nám všem využívat nové možnosti. Ve většině velkých měst je dnes vidět zvyšující se počet turistů, zodpovědné sdílené ubytování může být snadným řešením, zatímco daný pokoj je prostě jen efektivněji využit. Ministerstvo hospodářství nedávno zveřejnilo studii, která uváděla, že Airbnb nemá žádný signifikantní vliv na vývoj ubytovacích kapacit v Německu a že většina hostitelů by ráda s městy spolupracovala a byla ve spojení s místní komunitou. Celosvětově máme živou debatu se zhruba pětistovkou měst.

Jaký signál byste chtěli poslat hotelům, jejichž nabídka je označena jako šedá ekonomika?

My máme celosvětově s hoteliéry velmi pozitivní a přátelský vztah. Airbnb a hotely nejsou nepřátelé. Mnozí berou Airbnb jako takové zhodnocení turismu. My sami se označujeme jako doplněk a vyzýváme všechny hotely, aby se k nám připojily. Mnoho hotelů dnes využívá nové technologie a vědí, že zde leží velké možnosti. Je na každém zařízení, jestli se rozhodne využít Airbnb nebo jiný prodejní kanál. A pro soukromé ubytování přece nemohou platit úplně stejná pravidla jako pro hotel, kde denně projdou stovky hostů.

Jaké vize má tedy Airbnb?

Za prvních deset let svého fungování zajistila platforma Airbnb přenocování více než 4 milionům klientů. Do roku 2028 bychom chtěli celosvětově nabídnout ubytování miliardě cestujících. Dále se rozrůstáme a jsme rádi, že individuální a autentické ubytování už není na okraji zájmu. Chceme se stát spojnicí mezi lidmi a jejich odlišným kulturním prostředím.

Alexander Schwarz

Narodil se v roce 1976, vystudoval sportovní ekonomii, v minulosti pracoval na vedoucích pozicích například v Paypal nebo Ebay, od roku 2015 je výkonným ředitelem Airbnb pro region německy mluvících zemí.

Zdroj: