Když společnost Google v loňském roce jen tak mezi řečí oznámila, že plánuje vydělávat na svých mapách velké peníze, nikdo ještě netušil, o jak velkých penězích je řeč. V květnu letošního roku již vše začalo nabírat podobu s oznámením velkých změn v rámci cenové politiky a podmínek využívání Google Maps a překvapivě bleskově hned v červnu začal platit nový ceník, který si můžete prohlédnout zde.
Že vám to ale vlastně nedává smysl a ani nevíte, co pro vás tyto změny mohou znamenat? Dovolte, abychom vám to vysvětlili. Nově se teď tato služba jmenuje Google Maps Platform a zahrnuje tři větve – Maps, Routes a Places. Vy na svých stránkách budete nejspíše využívat především Maps. Doposud fungující plány Standard a Premium jsou nyní sloučeny do jednoho systému využívání zvaného pay-as-you-go, platit byste tedy měli jen za to, co budete skutečně využívat. Když už jsme u placení, nově si budete muset na Google Cloud Platform založit platební účet s přístupem k vaší kreditní kartě. To platí i pro ty, kteří v konečné fázi nebudou nic platit, protože jejich využití map zůstane pod stanovenými limity. Pro ty, kteří se předem děsí strašidelně narůstajících výdajů, máme dobrou zprávu – každý měsíc budete mít na Cloud účtu k využití 200 dolarů, vše, co půjde nad tuto sumu, už jde na vaši kreditní kartu.
A teď už k samotné změně cen a podmínek. Týkat se vás bude tabulka Maps, řádek Dynamic maps, který říká, že kredit 200 dolarů (tedy pro vás používání map zdarma) pokryje 28 000 zobrazení za měsíc, za každých dalších 1 000 načtení mapy zaplatíte 7 dolarů. To je ve skutečnosti 14násobné zdražení těchto služeb, protože doposud jste zdarma mohli využívat 25 000 zobrazení DENNĚ a za každých 1 000 zobrazení navíc jste platili 50 centů. Jen pro představu, pokud je mapa na vašem webu zobrazena zhruba 300 000 měsíčně, dříve jste neplatili nic, ale nově by se vaše náklady vyšplhaly na 5 000 dolarů měsíčně. A to už je trošku moc.
Abyste se vyhnuli placení nečekaně vysokých nákladů, můžete si v ovládacích panelech Google Maps nastavit denní limit zobrazení mapy na vašem webu, což při 28 000 bezplatných zobrazeních za měsíc činí 900 zobrazení denně. Pokud tento počet zobrazení za den překročíte, mapa bude blokována až do následujícího dne.
Pokud je na vaší webové stránce obrovský provoz a nastavení limitu pro bezplatné využití by pro vás bylo nesmyslné, obraťte se na obchodní zástupce Google Maps a vyjednejte si podmínky šité přímo vám na míru. I zde si můžete stanovit limity do vámi zvolené částky, nad kterou se nechcete měsíčně dostat.
Místo mapy přidejte na web odkaz na Google Maps, kde mohou uživatelé najít vaši lokalitu i způsoby, jak se k vám dostat.
Na trhu je konkurenčních služeb hned několik. Některé jsou stále zdarma, například Seznam a jeho Mapy.cz nebo OpenStreetMap, za další při překročení limitu zobrazení zaplatíte (Bing Maps, Here Maps, TomTom, Mapbox nebo MapTiles), ale rozhodně ne tolik, jako s novým ceníkem Googlu.
Níže připojujeme velmi užitečné video, kde jsou přesně popsány cesty, jak nastavit bezplatné využití Google Maps a placené využití Google Maps (s limitem) na váš web.
https://www.youtube.com/watch?v=APtmtGO-0gc
Zdroj:
www.kutac.cz/blog/weby-a-vse-okolo/zmena-cenove-politiky-google-maps
www.cnews.cz/google-mapy-cena-2018