Foodstyling: Jak fotit kouzla na talíři

Neustále vám sypeme do hlavy, jak je důležité mít k dispozici kvalitní fotografie hotelu. Ty ale neuděláte sami na mobilu, nejspíš si budete muset zaplatit profesionálního fotografa, který vám fotky zhotoví. Asi se budete divit, ale to samé se týká také fotografií prezentujících vaši restauraci. Potřebujete nejen obrázky vnitřních prostor, ale také pokrmů. Ty jsou na focení extra háklivé. Musíte vědět, jak pokrm na talíři naaranžovat, kam jej umístit a co k tomu přidat. Zkrátka, udělat hezkou fotku hezkého jídla není jen tak. Takže je jen dobře, když vám s tím někdo pomůže. Ten někdo může být tzv. foodstylista a foodfotograf v jednom. Třeba taková Lenka Foltýnová.

 

Co Vás přivedlo k fotografování jídla?

To je na delší vyprávění… Ale jestli chcete:) Fotit jsem chtěla od dětství. To, že to bude vyloženě jídlo, mě napadlo až cestou tramvají do mého prvního zaměstnání. Četla jsem rozhovor s Láďou z Tata Bojs a ten tam popisoval práci foodstylisty. Nadchlo mě to a říkala jsem si, že bych to chtěla dělat také. Než jsem se dostala vyloženě k foodstylingu, ušla jsem kus krkolomné cesty. Pracovala jsem jako DTP/grafik v kartografickém vydavatelství, fotografka na plastické chirurgii, junior account manager v reklamní agentuře, produkční v ateliéru a pak o pár let později mi bylo svěřeno celé foodstudio v reklamní agentuře. Nakonec jsem po pár letech nastoupila na plný úvazek jako foodfotografka. No a teď už to je pět let, co jsem na volné noze.

Jaký je největší rozdíl mezi fotografií pokrmů a prostor?

Hmmm, to je zajímavá otázka. Čistě technicky je tam rozdíl například v použité optice. Prostory se většinou fotí širokým objektivem a jídlo spíš úzkým. U obou případů je důležité zachytit nějaký pocit – tomu hodně pomohou i lidé na fotografii. Stačí třeba jen zachycený pohyb ruky u jídla nebo procházející servírka přes restauraci.

Jaké jsou podle vás největší chyby při laickém fotografování jídla?

Většinou vidím chyby v použití vestavěného blesku, který doslova zabije všechno, co by se na fotce mohlo líbit. Je to totiž absolutně nepřirozené světlo. Nebo ve spoustě rušivých detailů okolo. To se většinou stane díky širokému záběru, které mají právě mobily. Často vídám špatnou ostrost a v neposlední řadě absenci atmosféry a chutnosti.

Když už si chce někdo mermomocí pořídit fotky jídla sám a na mobil, jaké byste mu dala rady?

Zkusila bych najít nejpříjemnější místo pro focení. Takové, kde to bude jídlu slušet, kde je pěkné světlo. Uvědomit si, z jakého úhlu vypadá ta porce nejlépe. Nepoužívat blesk. Mít čisté nádobí a hlídat si čerstvost bylinek a zeleniny… Je toho hodně, na co si musí člověk dávat pozor. Spíš bych doporučila obrátit se na profesionála. Určitě je to nejrychlejší a zároveň nejvýhodnější řešení. Pokud jde spíše o focení denního menu, můžete si pozvat fotografa, domluvit si s ním školení a návrh řešení přímo pro vás. Nicméně počítejte, že si budete muset nakoupit základní techniku, naučit se s ní a umět aspoň trochu fotografii před zveřejněním upravit v počítači.

Jaké jídlo se vám fotí nejlépe?

Nejraději fotím hamburgery. Jsou hodně fotogenické a vizuálně vysloveně chutné. Nebo čerstvou zeleninu a ovoce. Prostě cokoliv barevného.

Existují nějaké triky při focení pokrmů, např. jak určité jídlo udržet co nejdéle čerstvé a hezky vypadající?

Každý foodstylista má své tajné tipy, jak co použít, aby jídlo vydrželo co nejdéle. Jde o to, že se jedna fotografie mnohdy dělá dost dlouho a ještě se potýkáte s vysokými teplotami od světel. Dobré je vyvarovat se pestrým talířům, jen málokdy na nich jídlo může vyniknout.  Když už máte vše nachystané, vneste do kompozice maličký ruch, třeba pomuchlejte ubrousek, rozdrobte kousek pečiva, nebo upusťte pár lístků bylinky někam mimo porci…  Můj oblíbený trik je zabalit bylinky do mokrého látkového kapesníku a na talířku je dát do lednice. Každý den kapesník znova navlhčím. Řezané bylinky s takovou péčí vydrží i dva týdny.

Fotíte i interiéry, která restaurace se vám při práci zatím nejvíce líbila?

To je zapeklitá otázka. Nemohu se rozhodnout pro jeden prostor… Moc se mi libí velkorysé prostory restaurace Avion 58 v pražských Holešovicích a intenzivní kontakt s okolní přírodou v říčanské restauraci Jureček.

Co je podle vás důležité při focení interiéru restaurace ukázat?

Podle mě je důležité ukázat jak prostor z venku, tak uvnitř. Podívat se na vše z pohledu hosta. Co by ho asi mohlo zaujmout. Máte různé druhy piv? Ukažte pípu. Máte tanky? Máte široký výběr vín? Jaké je nejoblíbenější místo ve vaší restauraci? Máte zahrádku? Na jaké jídlo chcete přitáhnout zákazníky? Jste něčím výjimeční? Děláte domácí limonády nebo mícháte drinky? Máte krásnou kuchyň? Jste hrdí na nějaký svůj výrobní postup? Jste flexibilní a rozložením stolů dokážete vykouzlit sváteční tabuli? Ukažte prostě, proč máte svůj podnik tak rádi!

Pět důvodů, proč spolupracovat s foodstylistou

  1. Foodstylista ví, co ukázat a co schovat!
  2. Foodstylista zná ty správné proporce jídla.
  3. Foodstylista má spoustu fíglů, náčiní a zkušeností.
  4. Foodstylista umí nachystat jídlo na fotku.
  5. Foodstylista vám nažene sliny do úst.

Lenka Foltýnová

Foodstylistka a fotografka. Má několikaletou zkušenost s focením v různých oborech včetně práce v kartografickém studiu, reklamní agentuře či produkci v ateliéru.

Zdroj: archiv Lenky Foltýnové