Efektivní e-mail marketing – na co zaměřit svou pozornost?

E-mailová komunikace v dnešní době frčí, o tom není pochyb. Není tomu zase tak dávno, kdy nějakému chytrému člověku došlo, že by mu e-maily mohly získávat nové klienty a udržovat ty stávající. Dělat reklamu, propagovat, prodávat. E-mail vás nic nestojí. Pokud chcete ovšem dělat kvalitní mailing, je dobré investovat do nástroje, který vám umožní spoustu vychytávek jako nastavení rozesílání na určitý den, zadávání oslovení, atp.

Napsat e-mail, který vaše klienty osloví, není ale nic jednoduchého. Vždyť asi většina z vás zažila ten pocit, kdy stráví několik hodin nad tvorbou kampaně pro své klienty. A výsledek? E-mail pomalu nikdo ani neotevře, natož aby na něj kliknul. A vás to stálo tolik času. Co s tím? Podíváme se na 6 testů e-mail marketingu, které je dobré vyzkoušet a najít typ e-mailů, který osloví většinu vaší klientely a snad vám pomůže získat si jejich pozornost.

1. Tajemný/lákavý předmět e-mailu

Každému z nás chodí denně desítky reklamních e-mailů. Co vás osobně přesvědčí o tom, abyste jej otevřeli? Za nás je to předmět e-mailu. Tím, že své hosty dobře znáte, víte, po čem touží, a co by chtěli. Naznačte to v předmětu e-mailu a máte vyhráno. Co dalšího stojí za vyzkoušení?

– krátký předmět e-mailu – 10 znaků

– položit v předmětu otázku (na kterou se hosté dozví odpověď po otevření e-mailu)

– zavtipkovat, použít slovní hříčku

– dát naprosto jasně najevo, co získají, pokud e-mail otevřou

–  nalákat hosta tajemným názvem předmětu

Tyto tipy můžete kombinovat, ale také zkoušet jednotlivé zvlášť. Napsat tajemnou otázku o 10 znacích je kumšt, ale určitě to dokážete. Osobně doporučujeme spíše vyzkoušet jednotlivě, případně kombinovat dva dohromady, až postupem času přecházet na vyšší úroveň obtížnosti. 🙂

2. Odesílatel

Jak moc vás láká e-mail od firmy, jejíž e-mailová adresa začíná noreply? Co zkusit něco nápaditějšího, inovativnějšího a vtipného? Přece jen, pokud si člověk přečte název vaší e-mailové adresy, zasměje se a řekne si: „Skvělý nápad!“, otevře váš e-mail spíš, než pokud použijete nudné noreply. Zkuste někoho ze svého zkušeného hotelového týmu zaúkolovat s novým názvem e-mailové adresy, případně ho zadejte více lidem najednou a uvidíte, jaké nápady z nich dostanete. Vyberte pár nejvhodnější a vyzkoušejte, který se uchytí u vašich klientů nejlépe.

3. Kdy mailing posílat?

Jaký čas na rozeslání mailingu je nejvhodnější zrovna u Vašich hostů, se dá těžko určit. Existuje ale způsob, kterým to můžete zjistit sami. Zkuste posílat kampaně v různých časech a různých dnech po nějakou dobu a zjistíte, kdy oslovíte největší část vašeho publika. Různé studie tvrdí, že je vhodné pondělí a ráno, jiné zase, že pátek. My si myslíme, že na tato fakt není nejvhodnější se spoléhat, lepší je vyzkoušet a zjistit si sám. Pro představu ale uvádíme nejdůležitější data, která vám alespoň pro začátek ukážou, na kdy kampaň naplánovat.

  • Lidé většinou nečtou e-maily v době oběda – od 12 do 14 hod.
  • E-maily jsou nejčastěji otevírány v ranních hodinách (okolo 6 hod. ráno)
  • Optimální je posílat za měsíc 1 – 4 kampaně – v případě méně, se staráte málo, v případě více jste otravní

4. Oslovení

Dalším stěžejním bodem efektivního mailingu je oslovení vašich klientů. Přidat konkrétní jméno? Proč ne, ale pozor, na správný tvar – pátý pád: Oslovujeme voláme! Pokud je pozdrav ve stylu „Dobrý den, Jan Novák!“, pak to klienty spíše odradí, ti se odhlásí z odběru a vy je namísto přilákání ztratíte. Používáte-li jméno hosta při jeho oslovení, zkuste používat testovací e-maily, kdy použijete jejich celé jméno (jméno a příjmení) a v druhém případě třeba jen jméno. Uvidíte tak, co se vašim hostům více líbí, a jak by si přáli být spíše oslovováni.

Pokud netoužíte po tom používat v oslovení konkrétní jméno hosta, zkuste se inspirovat na vašich Facebook stránkách, nebo Twitteru v komentářích. Jakým oslovením zde hosté reagují? Vyzkoušejte, zda se jim bude líbit, když jim takto e-mail napíšete vy.

5. Délka textu

Slavíte první úspěch – vaši hosté e-mail otevřeli. Jak je ovšem donutit, aby si vaši nabídku přečetli, případně na ni kliknuli. Nejlepší je napsat si text nahrubo, vyškrtat z něj následně přebytečná slova a věty, které nejsou nezbytně nutné. Sami uvidíte, jak se dostanete ze 150 slov hned na 120, někteří dokonce na 100. Mluvte jasně a stručně, hosty to osloví více, než sáhodlouhé texty, které nikoho nebaví číst. Jak dokazuje výzkum, 65 % lidí preferuje v e-mailu více obrázku než textu. Nechte mluvit obrázky a pracovat lidskou fantazii. 🙂

6. Call to action

Vybídněte své hosty k akci. „Kupte teď a získáte jednu noc zdarma!“ Vytvořte pro tuto speciální nabídku, kterou chcete své klienty oslovit, zvláštní, dostatečně zřejmé a velké tlačítko. Pokud už jedno takové používáte a nic moc se neděje, změňte ho – barevně, nebo i text uvnitř. Ve vašem mailingu by ale rozhodně neměl chybět. Jak jinak dáte hostům najevo, co v e-mailu nabízíte?

7. Jak si usnadnit práci?

Odesílat newslettery z outlooku je dost náročné a neefektivní. Nebylo by jednodušší vybrat si nějaký software, který Vám práci ulehčí? My osobně používáme Sales Manago, vřele ale doporučujeme například MailChimp anebo SmartEmailing. V těch si můžete přednastavit e-maily, které chcete posílat v budoucnosti, sledovat, které mají úspěch, a co vaše hosty nejvíce zajímá. Každý lepší software lze také propojit s Google Analytics, kde můžete sledovat kdy, kdo a co otevřel a podle toho přizpůsobit své odesílání. To lze udělat i u předmětu e-mailu. Vidíte, který více zaujal, a podle toho budete vymýšlet ty v budoucnosti. Součástí softwaru bývá většinou také A/B testování, což je nástroj, který vám ukáže, jaký newsletter se chytl, a který naopak ne.

Pokud jste se těšili, že zde najdete přesný návod, jak připravit kampaň, která vezme vašim hostům vítr z plachet a ti utíkají na vaše stránky, aby okamžitě rezervovali pokoj ve vašem hotelu, pak jste pravděpodobně zklamáni. Každý z vás má totiž klientelu mírně odlišnou a nelze proto připravit přesný návod toho, jak oslovit různé druhy klientů. V článku jsou uvedeny základní komponenty, které jsou při čtení e-mailu nejdůležitější, a proto byste jim měli věnovat zvýšenou pozornost a otestovat nejlepší kombinaci, která zaujme největší část vašich hostů.