E-mailová komunikace v dnešní době frčí, o tom není pochyb. Není tomu zase tak dávno, kdy nějakému chytrému člověku došlo, že by mu e-maily mohly získávat nové klienty a udržovat ty stávající. Dělat reklamu, propagovat, prodávat. E-mail vás nic nestojí. Pokud chcete ovšem dělat kvalitní mailing, je dobré investovat do nástroje, který vám umožní spoustu vychytávek jako nastavení rozesílání na určitý den, zadávání oslovení, atp.
Napsat e-mail, který vaše klienty osloví, není ale nic jednoduchého. Vždyť asi většina z vás zažila ten pocit, kdy stráví několik hodin nad tvorbou kampaně pro své klienty. A výsledek? E-mail pomalu nikdo ani neotevře, natož aby na něj kliknul. A vás to stálo tolik času. Co s tím? Podíváme se na 6 testů e-mail marketingu, které je dobré vyzkoušet a najít typ e-mailů, který osloví většinu vaší klientely a snad vám pomůže získat si jejich pozornost.
1. Tajemný/lákavý předmět e-mailu
Každému z nás chodí denně desítky reklamních e-mailů. Co vás osobně přesvědčí o tom, abyste jej otevřeli? Za nás je to předmět e-mailu. Tím, že své hosty dobře znáte, víte, po čem touží, a co by chtěli. Naznačte to v předmětu e-mailu a máte vyhráno. Co dalšího stojí za vyzkoušení?
– krátký předmět e-mailu – 10 znaků
– položit v předmětu otázku (na kterou se hosté dozví odpověď po otevření e-mailu)
– zavtipkovat, použít slovní hříčku
– dát naprosto jasně najevo, co získají, pokud e-mail otevřou
– nalákat hosta tajemným názvem předmětu
Tyto tipy můžete kombinovat, ale také zkoušet jednotlivé zvlášť. Napsat tajemnou otázku o 10 znacích je kumšt, ale určitě to dokážete. Osobně doporučujeme spíše vyzkoušet jednotlivě, případně kombinovat dva dohromady, až postupem času přecházet na vyšší úroveň obtížnosti. 🙂
2. Odesílatel
Jak moc vás láká e-mail od firmy, jejíž e-mailová adresa začíná noreply? Co zkusit něco nápaditějšího, inovativnějšího a vtipného? Přece jen, pokud si člověk přečte název vaší e-mailové adresy, zasměje se a řekne si: „Skvělý nápad!“, otevře váš e-mail spíš, než pokud použijete nudné noreply. Zkuste někoho ze svého zkušeného hotelového týmu zaúkolovat s novým názvem e-mailové adresy, případně ho zadejte více lidem najednou a uvidíte, jaké nápady z nich dostanete. Vyberte pár nejvhodnější a vyzkoušejte, který se uchytí u vašich klientů nejlépe.
3. Kdy mailing posílat?
Jaký čas na rozeslání mailingu je nejvhodnější zrovna u Vašich hostů, se dá těžko určit. Existuje ale způsob, kterým to můžete zjistit sami. Zkuste posílat kampaně v různých časech a různých dnech po nějakou dobu a zjistíte, kdy oslovíte největší část vašeho publika. Různé studie tvrdí, že je vhodné pondělí a ráno, jiné zase, že pátek. My si myslíme, že na tato fakt není nejvhodnější se spoléhat, lepší je vyzkoušet a zjistit si sám. Pro představu ale uvádíme nejdůležitější data, která vám alespoň pro začátek ukážou, na kdy kampaň naplánovat.
4. Oslovení
Dalším stěžejním bodem efektivního mailingu je oslovení vašich klientů. Přidat konkrétní jméno? Proč ne, ale pozor, na správný tvar – pátý pád: Oslovujeme voláme! Pokud je pozdrav ve stylu „Dobrý den, Jan Novák!“, pak to klienty spíše odradí, ti se odhlásí z odběru a vy je namísto přilákání ztratíte. Používáte-li jméno hosta při jeho oslovení, zkuste používat testovací e-maily, kdy použijete jejich celé jméno (jméno a příjmení) a v druhém případě třeba jen jméno. Uvidíte tak, co se vašim hostům více líbí, a jak by si přáli být spíše oslovováni.
Pokud netoužíte po tom používat v oslovení konkrétní jméno hosta, zkuste se inspirovat na vašich Facebook stránkách, nebo Twitteru v komentářích. Jakým oslovením zde hosté reagují? Vyzkoušejte, zda se jim bude líbit, když jim takto e-mail napíšete vy.
5. Délka textu
Slavíte první úspěch – vaši hosté e-mail otevřeli. Jak je ovšem donutit, aby si vaši nabídku přečetli, případně na ni kliknuli. Nejlepší je napsat si text nahrubo, vyškrtat z něj následně přebytečná slova a věty, které nejsou nezbytně nutné. Sami uvidíte, jak se dostanete ze 150 slov hned na 120, někteří dokonce na 100. Mluvte jasně a stručně, hosty to osloví více, než sáhodlouhé texty, které nikoho nebaví číst. Jak dokazuje výzkum, 65 % lidí preferuje v e-mailu více obrázku než textu. Nechte mluvit obrázky a pracovat lidskou fantazii. 🙂
6. Call to action
Vybídněte své hosty k akci. „Kupte teď a získáte jednu noc zdarma!“ Vytvořte pro tuto speciální nabídku, kterou chcete své klienty oslovit, zvláštní, dostatečně zřejmé a velké tlačítko. Pokud už jedno takové používáte a nic moc se neděje, změňte ho – barevně, nebo i text uvnitř. Ve vašem mailingu by ale rozhodně neměl chybět. Jak jinak dáte hostům najevo, co v e-mailu nabízíte?
7. Jak si usnadnit práci?
Odesílat newslettery z outlooku je dost náročné a neefektivní. Nebylo by jednodušší vybrat si nějaký software, který Vám práci ulehčí? My osobně používáme Sales Manago, vřele ale doporučujeme například MailChimp anebo SmartEmailing. V těch si můžete přednastavit e-maily, které chcete posílat v budoucnosti, sledovat, které mají úspěch, a co vaše hosty nejvíce zajímá. Každý lepší software lze také propojit s Google Analytics, kde můžete sledovat kdy, kdo a co otevřel a podle toho přizpůsobit své odesílání. To lze udělat i u předmětu e-mailu. Vidíte, který více zaujal, a podle toho budete vymýšlet ty v budoucnosti. Součástí softwaru bývá většinou také A/B testování, což je nástroj, který vám ukáže, jaký newsletter se chytl, a který naopak ne.
Pokud jste se těšili, že zde najdete přesný návod, jak připravit kampaň, která vezme vašim hostům vítr z plachet a ti utíkají na vaše stránky, aby okamžitě rezervovali pokoj ve vašem hotelu, pak jste pravděpodobně zklamáni. Každý z vás má totiž klientelu mírně odlišnou a nelze proto připravit přesný návod toho, jak oslovit různé druhy klientů. V článku jsou uvedeny základní komponenty, které jsou při čtení e-mailu nejdůležitější, a proto byste jim měli věnovat zvýšenou pozornost a otestovat nejlepší kombinaci, která zaujme největší část vašich hostů.