Channel Manager – investice, která se určitě vyplatí!

Ráno vstanete, mrknete na Booking.com, kolik se vám během noci prodalo pokojů a zjistíte, že vám to opět nesedí se systémem a problém je na světě. Musíte ručně snížit počet volných pokojů a vše bedlivě hlídat. Nejlépe 24 hodin denně. Připomíná vám to každodenní rutinu, ze které už je vám špatně, jen na ni pomyslíte? Jednoduchým řešením tohoto problému je kvalitní Channel Manager, který za vás tuto práci hravě zvládne a vy se budeme moci místo neustálého hlídání cen věnovat jejich správnému nastavování. Abyste pochopili, jaká je přesná úloha a poslání Channel Managera, vytvořili jsme pro vás tento článek, který by vám měl tyto úlohy osvětlit. Channel Manager je totiž v dnešní době opravdu nutný a užitečný v každém hotelu.

K čemu slouží Channel Manager?

Jak určitě všichni víte, své hotelové pokoje můžete prodávat na různých místech, různými způsoby. K těm hlavní patří vlastní webové stránky, stránky OTAs (online travel agencies), případně metasearch engines jako Kayak, Wego,  a jiné. Hlídání cen a cenové parity na všech těchto distribučních kanálech, na kterých prodáváte, je nadlidský úkol, který je ovšem nutné zvládnout, abyste neporušili různé smlouvy, které jste s vašimi zprostředkovateli uzavřeli. A právě v tuto chvíli přichází Channel Manager, který tuto práci zvládne za vás a váš pracovní proces vám několikanásobně usnadní. Pokud navíc ve své práci uplatňujete zásady Revenue Managementu a tím pádem měníte ceny opravdu často, vyplatí se vám tento šikovný nástroj ještě více.

3 hlavní důvody, proč si Channel Managera pořídit.

1. Channel Manager vám ušetří spoustu času a peněz – Již nemusíte zaměstnávat někoho, kdo se bude věnovat nastavování cen na každém distribučním kanálu zvlášť. Jednoduše si cenu nastavíte pomocí vašeho Channel Managera a ta se přenese do všech vašich distribučních kanálů, se kterými spolupracujete.

2. Sníží chybovost v procesech vašeho hotelu. – Nikdo není neomylný. Tento systém ovšem dokáže omylům předejít. Už se vám nestane, že omylem prodáte pokoj za nižší cenu, než nabízíte na svých webových stránkách. S tím bezprostředně souvisí i bod 3.

3. Hlídá za vás cenovou paritu na všech distribučních kanálech. – OTAs jsou pro vás často cenným partnerem, kterého nechcete ztratit. Z toho důvodu je nutné hlídat cenovou paritu, protože kdyby došlo k jejímu porušení, rozhněvali byste si OTAs a rázem by se mohlo stát, že by odmítli s vámi dále spolupracovat.

Zase ty OTAs

I když nejsou OTAs neefektivnějším řešením našeho prodeje, nemůžeme je zatracovat. Protože s Channel Managerem bezprostředně souvisí, odpovíme si na otázky, které nám nedají spát.

1. Proč jsou tak úspěšní?

OTAs jako Booking.com a Expedia.com vydělávají ročně tolik peněz, o kterých se nám ani ve snu nezdálo. Čím to je? Za všemi těmi penězmi stál zpočátku dobrý a inovativní nápad. Protože byl tak dobrý a úspěšný, začaly ho kopírovat i jiné firmy a dnes už máme na světě takové množství OTAs, že nám z toho až zrak přechází. Jaké další faktory ovlivňují úspěšnost těchto společností?

  • Větší rozpočet na reklamní účely, tzn., že můžou dělat reklamu vašemu hotelu u většího počtu lidí a tím jich i více pro vás získat
  • Zaměstnávají největší experty v oboru e-marketing, statistika, vývoj technologií a další, čímž si zajišťují pomyslný krok napřed
  • Podmínky, které mají vyjednány např. s Googlem, jsou rozhodně lepší, než ty, které si můžete vyjednat vy sami

2. Co nám přináší?

Pokud už s některými OTAs spolupracujete (předpokládáme, že většina z vás minimálně s Booking.com spolupracuje), pak jistě víte, že nic není zadarmo. OTAs fungují na bázi provize, tzn., že hoteliér platí z každého odbydleného pokoje provizi, např. Booking.com je provize ve výši 15 – 25 %. Na čem výše provize záleží? Podle placené provize se pak váš hotel zobrazuje při vyhledávání, Booking.com vás propaguje atp. Každá placená provize jsou peníze, které nám utíkají z hotelu pryč. Je ale důležité uvědomit si, že nebýt OTAs, pravděpodobně bychom tyto pokoje neprodali, protože by je naši hosté ve vyhledávači nenašli tak snadno, jako na stránkách OTAs.

3. Je toto řešení dlouhodobě optimální či nikoliv?

Nespoléhejte ale jen na OTAs, dlouhodobě se vám to nevyplatí a tržby se vám sníží, což předpokládáme, že nechcete. Investujte do hezkých vlastních webových stránek s funční Booking Engine a neztrácejte zbytečně vetší množství peněz za provize OTAs, než je nezbytně nutné. Ano, i poskytovatelům Booking Engine se provize většinou platí, ale není lepší platit jim 3,5 % než 15 % OTAs? Najděte správným poměr mezi přímými a nepřímými rezervacemi a tím zvyšte své tržby oproti těm minulým.

channel manager

Dlouhodobě ale nelze spoléhat jen na OTAs. I když nám pokoje pomohou prodávat, provize, kterou jim platíme je velká. Dokonce bylo zjištěno, že i když od roku 2009 vzrostly tržby hotelů o 20 %, tržby OTAs v podobě provizí vzrostly o necelých 40 % – viz obrázek. Co chceme tímto říct? Rozhodně nezatracujte OTAs, ale snažte se prodat co nejvíce sami.

 (Nevyžádaná) rada na závěr

Jak už jsme zmiňovali dříve, důležité je najít správný poměr mezi přímými a nepřímými rezervacemi. To se snadno říká, ale hůře dělá. Možná si teď lámete hlavu s tím, jak docílit toho, že vaši potenciální hosté přijdou na vaši krásnou webovou stránku, kterou jste tak pracně vytvářeli a objednají si pokoj napřímo a dají košem Booking.com. Vymyslet způsob, jak své hosty nalákat, aby koupili přímo od vás, není zase taková věda. Věnovali jsme se mu v posledních dvou článcích, kde jsme vám uvedli i několik praktických příkladů, které vás mohou inspirovat. Kdybyste i přesto tápali a nevěděli si rady, obraťte se na nás. Společně určitě nějaké efektivní řešení vymyslíme.

Část vašich rezervací bude i přesto pravděpodobně přicházet přes OTAs. Channel Manager je proto bezpochyby nutný. Možností existuje velké množství, každá z nich má svá pro a proti. Pokud si nevíte rady s tím, jaký Channel Manager je vhodný zrovna pro váš hotel, nechte si od nás poradit a předejděte případným problémům. Jsme tady pro vás a s výběrem vám rády pomůžeme.

Radka, Jarka

Zdroj:

[1]

Stáhněte si případovou studii zdarma

Za 27 měsíců jsme hotel vyvedli ze závislosti na slevových portálech a navýšili tržby o 100 %. Výrazně se zlepšilo i hodnocení hotelu samotnými návštěvníky. Jak se nám to podařilo? Stáhni si zdarma případovou studii Hotelu České Žleby a dozvíš se víc.

Nárůst tržeb o 100%

50% objednávek napřímo

Nezávislost na slevových portálech

profitroom případová studie