Jak snížit počet rušených rezervací a jejich prevence aneb proč nemáme rádi slovo „cancel“.

Cancellation policy neboli možnost zrušit pobyt v hotelu ještě před příjezdem je ošemetná věc. Hostům dává volnost v rozhodování a umožňuje jim za poplatek, nebo rovnou zdarma zrušit již jednou rezervovaný pobyt. Hotelům to samozřejmě přidává starosti a znemožňuje jim efektivně předvídat skutečnost obsazenost.

Věřte, nebo ne, ale tzv. cancellation rate, tedy míra rušení hotelových rezervací, během několika posledních let roste. Mohou za to OTAs, většinou online rezervační portály, které v té době rapidně měnily prodejní taktiky s cílem udělat proces rezervace pro hosta co nejlíbivější. Dnes může host rezervující například přes Booking.com pobyt zrušit či změnit při každé změně ceny. A hotely pod tlakem těchto portálů moderní „free cancellation“ politiku implementují do svého fungování.

Kde se ruší nejvíce

Podle studie společnosti D-Edge, vlastněné hotelovou skupinou Accor, cancellation rate vzrostla z 32,9 % v roce 2014 na 39,6 % v roce 2018. Společnost analyzovala rezervační proces u více než 680 ubytovacích zařízení v Evropě, a to přes více než 200 různých online prodejních kanálů v letech 2014 až 2018. Průměrná míra zrušení pobytu v těchto letech stoupla o 6,7 % s tím, že její vrchol nastal v roce 2017 s hodnotou 41,3 %.

Zatímco Booking.com hlásí nejvyšší míru zrušení ze všech OTAs, a to celých 50 % v roce 2018 (od roku 2014 jde o zvýšení o 6,4 %), přes Hotel.com a Expedia lidé ruší pobyty méně, v roce 2018 šlo o 26,1 % (přesto jde o zvýšení o 6 % od roku 2014). Asi vás nepřekvapí, že nejnižší míru rušení pobytů vykazují přímé rezervace přes vlastní rezervační systémy ubytovacích zařízení, v roce 2018 pobyt zrušilo pouze 18,2 % rezervujících.

Podle níže uvedené tabulky měla společnost Booking Holdings (majitel Booking.com) až 48% podíl na online rezervacích ubytování v roce 2018 a až 68% všech prodejů probíhajících přes OTAs. Přímé rezervace v průběhu let 2014 až 2018 klesly o 6,3 %, a to z 27,2% v roce 2014 na 20,9 % v roce 2018.

Zdroj: phocuswire.com

Svou roli při rezervování pobytu v hotelu pochopitelně hraje také tzv. lead time, tedy doba mezi zarezervováním pokoje a jeho skutečným odbydlením. Nejvyšší hodnotu zde vykazuje španělská společnost HotelBeds Group, a to 60 dní, což je téměř dvakrát vyšší hodnota než u Booking.com (35 dní). Průměrná doba mezi rezervací a příjezdem do hotelu je napříč všemi rezervačními kanály na hodnotě 39 dní, přímé rezervace pak vykazují 41 dní. HotelBeds Group také v níže uvedené tabulce vykazuje první pozici v délce pobytu, a to 2,75 dní.

Zdroj: phocuswire.com

Změna, to jste vy

Není těžké si domyslet, že žádná zásadní změna tohoto vývoje se nestane bez přičinění buď samotných hotelů (jejich navýšení přímých rezervací) nebo velkých hráčů jako je Google, Airbnb či Amazon (narušení standardních rezervačních procesů jako například Book-on-Google).

Zatímco na zázrak od Googlu se asi spoléhat nemůžete, přímé rezervace máte zcela ve své moci. Bude to práce namáhavá a od vás bude vyžadovat čas a pochopitelně peníze. Jak už to ale v takových případech bývá, dřina se vyplácí. Zkuste se inspirovat níže uvedenými 10 tipy, jak zvýšit přímé rezervace, určitě mezi nimi najdete nějaké ušité přímo na vás!

10 tipů, jak zvýšit přímé rezervace

Komunikace a sociální média

Možná teprve začínáte komunikovat svou značku, možná už jste na trhu delší dobu, platí pro vás ale to samé – musíte znát svou cílovou skupinu, případně skupiny, a s každou z nich komunikovat jinak. Své posty na Facebooku a spol. plánujte minimálně týden dopředu a využívejte při tom nástroj automatického postování. Přidávejte vlastní fotky a videa a zapojte své vlastní pracovníky i majitele. A konečně, umožněte hostům vytvářet obsah vlastními příběhy, komentáři atd. Facebook nabízí mnoho nástrojů, jak komunikaci s hosty postavit na profi úroveň, od placených postů (Facebook Ads) po monitoring aktivit (Pixel Facebook).

Zdroj: profitroom.com

Komunikace na vlastním webu

Podle údajů cestovatelského portálu TripAdvisor až 96 % hostů bere při rezervaci v potaz hodnocení ostatních hostů. Dává proto smysl sbírat pozitivní recenze a umístit je na vlastní web. Stejně tak sem dostaňte všechny fotky a videa, která dáváte na sociální média. Jedině tak si host bude umět představit, jak to u vás skutečně vypadá. Nezapomeňte také na „call to action“ údaje jako například počet hostů, kteří si momentálně prohlížejí stejný pokoj, nebo zvýrazněné nejlépe se prodávající pokoje a služby.

Zdroj: profitroom.com

Slevy, slevy, slevy

Víte, jak ve většině případů přinutíte hosta rezervovat napřímo? Jasně sdělenou informací o výši slevy v případě rezervování přímo přes web hotelu. Značná část hostů proto souhlasí se zaregistrováním zasílání newsletteru, když jim slíbíte aktivaci slevy na ubytování zaslanou na email.

Zdroj: profitroom.com

Neodolatelné balíčky

Myslete dopředu, a tím myslíme skutečně několik měsíců dopředu. Když v lednu přidáte na svůj web balíček lákající na letní dovolenou, vsadíme se s vámi, že na konci března ho budete mít vyprodaný. Musíte ale pamatovat na následující: lákavý název balíčku, provokativní fotografie, jasný popis služeb a možnost rezervace/zrušení.

Zdroj: profitroom.com

Jednoduchá rezervace

V první řadě je nutné se ujistit, že tlačítko rychlé rezervace je funkční na každé podstránce vašeho webu. Mělo by být viditelné a pohybovat se při posunu stránky.

Zdroj: profitroom.com

Rychlá a bezpečná platba

Z praxe už asi víte, že určité národnosti preferují určité platební metody. Abyste celý tento proces zjednodušili, co takhle integrovat do svého rezervačního systému platební bránu, která hostům nabídne hned několik metod, z nichž si mohou vybrat tu pro ně nejvhodnější.

Vláda telefonů

Buďte smartphone friendly. Více a více hostů využívá své mobilní telefony nejen k prohlížení a vyhledávání ubytování, ale také k rezervování. To všechno se musí na mobilních telefonech správně zobrazovat a 100% fungovat.

Benefity nové generace

Sleva do restaurace nebo drink zdarma je sice hezká věc, nová generace hostů však na oplátku za svou loajalitu očekává jiné bonusy. Každý pátý návštěvník hotelu mnohem radši uvítá slevu na lokální atrakce nebo kulturní akce.

Před a po

Nenápadně upozornit hosta na rezervaci přes vlastní web můžete po jeho prvním odbydleném pobytu v podstatě kdykoliv. Chytré nástroje CRM vám totiž umožní zasílat mu individualizované nabídky například k jeho narozeninám, ročnímu výročí pobytu nebo podle jím sdělených preferencí.

Chatujte s hosty

Doba jde neuvěřitelně dopředu, a tak i obyčejná konverzace na recepci začíná být nahrazována komunikací přes různé messengery. Pokud nevyužíváte Facebook Messenger, integrujte alespoň nástroj zasílání zpráv na svou webovou stránku. Na řadu se postupně dostávají také tzv. chatbots, tedy systémy automatického zodpovídání jednoduchých otázek. Protože zkrátka platí, že čím rychleji zodpovíte hostův dotaz, tím větší je šance, že si u vás rezervuje pokoj.

Zdroj: profitroom.com

My víme, je toho hodně. Ale od toho jsme tady my, abychom vám s některými částmi vašeho provozu pomohli. Ať už se bude jednat o CRM, rezervační systém, integraci recenzí nebo prodejní kanály, pro nás není nic problém.

Zaměřte se na přímé rezervace. Patnáct osvědčených tipů najdete v našem vytuněném ebooku.

Zdroj: phocuswire.com, profitroom.com

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.