Zkuste se na to podívat z pohledu hotelového hosta. Potřebujete někam odjet a potřebujete tam taky přespat. Na kterém webu nebo ve které aplikaci začnete hledat ten ideální hotel? Pokud je vaším prvním krokem Google, nejste sami, takových cestujících je totiž valná většina. Přesněji řečeno jich různé internetové vyhledávače pro vyhledávání cestování využívá celých 96 %. Teď svůj pohled opět otočte směrem ke svému hotelu a zapřemýšlejte, proč ještě právě vy nemáte zařízený účet na Google My Business.
Google My Business neboli hezky česky Google Moje firma není jen tak obyčejný zápis firmy na seznam podobných podnikání, jde o nástroj, který vám zdarma umožní oslovit hosty, a to pomocí zobrazení v Google vyhledávači a Google mapách. Zápis to není jen tak ledajaký, přidat do něj můžete kromě názvu také fotky, upřesnění lokace, otevírací hodiny nebo recenze skutečných hostů. Na oplátku dostaneme možnost zjistit, jací hosté vyhledávají váš hotel a odkud jsou. To vše s náklady nula nula.
V prvním kroku budete muset zadat název své firmy. Pokud vám název Google sám nenabídne, musíte jej do seznamu sami vložit.
V dalších krocích mohou nastat dvě situace. Buď budete požádáni o ověření vaší spojitosti s danou firmu, a to buď pomocí zadaného telefonního čísla, nebo emailu. Pokud ani jedno nepatří vám, pak jste zvolili v seznamu špatnou firmu. Zkuste ji do seznamu zadat sami.
V druhém případě firma v seznamu ještě vůbec není a vy ji tam budete muset přidat. V následujících krocích budete požádáni o zadání názvu firmy, její adresy, můžete zvolit další prodejní místo mimo tuto adresu či možnost nezobrazovat adresu firmy vůbec, pokud se nejedná o provozovnu. Pokud již nejste zaregistrovaní na Google My Business, budete muset zvolit formu ověření firmy, a to buď poštou, telefonem nebo emailem.
Po ověření a dokončení zápisu se vám otevře vaše hlavní stránka, kde můžete v nabídce vlevo doplňovat a upravovat informace o vaší firmě. Zadejte zde co nejvíce kvalitních informací. Je to jako s vlastní webovou stránkou – fotografie zobrazujte kvalitní a informace pravdivé. Není nic horšího než host zklamaný tím, že váš hotel po příjezdu nemohl ve srovnání s profilem na Googlu vůbec poznat. Kdokoliv z potenciálních hostů, kteří si budou váš hotel prohlížet, může navrhnout editaci v případě, že s uvedenými informacemi nesouhlasí. Je proto důležité, abyste uvedli pravdu a nic než pravdu hned když profil zakládáte. Pochopitelně jej při každé změně aktualizujte.
Zápis My Business vám umožní dělat věci, o kterých se vám ani nesnilo. Hned na hlavní stránce si můžete vybrat z nabídky využití kreditu na Google Ads (o těch příště), můžete získat svou první recenzi, vlastní email s názvem firmy, vlastní webovou stránku nebo inspiraci podobných zařízení, jako je to vaše. V pravé liště pak vidíte, co je nutné nejdříve udělat – například doplnit úvodní a profilovou fotku, nahrát další fotky, podívat se na své umístění na Google Maps nebo stáhnout aplikaci. Vaše aktivita a úplnost profilu je pak zobrazena procenty v dolní části stránky. Zkrátka zadarmo je toho více než dost.
Podle průzkumu samotného Google mají firmy s kvalitními fotografiemi o 35 % více prokliků na svůj web a o 42 % více žádostí o navigaci v Google Maps. Fotografie by měly být alespoň 720×720 pxl ve formátu jpg nebo png. Pochopitelně ta nejdůležitější je úvodní fotografie, která je zobrazována vlevo nahoře u vašeho zápisu. Při jakékoliv další komunikaci s hostem se bude zobrazovat vaše profilová fotografie – na té byste si taky měli nechat záležet. Dále můžete doplnit fotky mnohého dalšího, interiérů, exteriérů i vašich služeb. Google vám vždy napoví, kolik by jich tak mělo optimálně být, abyste hosta nezahltili. Moderní je také přidávat videa. Ta mohou být maximálně 30 vteřin dlouhá a menší než 100 MB.
Víte, jak donutíte budoucí hosty, aby vám zanechali pozitivní hodnocení? Reagujte na svá aktuální hodnocení. A tím nemyslíme zanechání opakujícího se sterilního poděkování. Ukažte originalitu a poděkujte za podporu, vypíchněte detaily. I to udělá váš zápis netradičním a přinutí ostatní hosty zanechat stopu. Vypadat to může třeba takto:
„Děkujeme za váš komentář, Lenko! Jsme moc rádi, že vám chutnal náš vlastnoručně pečený croissant, který servírujeme ráno na snídani. Nám také moc chutná. Doufáme, že vás brzy v našem hotelu zase uvidíme!“
Reagovat byste měli samozřejmě také na negativní hodnocení, abyste ukázali, že je berete vážně a odnášíte si z nich ponaučení. Neútočte zpět v případě, že se cítíte ublížení. To by jen snížilo vaši profesionalitu a úroveň všech vašich hodnocení. Správná reakce na negativní hodnocení vypadá například takto:
„Děkujeme za váš feedback, Roberte. A je nám neuvěřitelně líto, že úroveň našich služeb nesplnila vaše očekávání. Chceme vás ujistit, že odteď si dáváme na úklidu pokojů dvakrát záležet a také jej dvakrát kontrolujeme. Pokud se rozhodnete nás v budoucnu znovu navštívit, rádi vám nabídneme nějakou službu zdarma. V každém případě děkujeme za váš čas a těšíme se, že příště si to u nás užijete.
Jste trochu zmatení všemi těmi Google názvy a vlastně nevíte, co který znamená? Věřte, že to není tak složité. Tak jako se skoro každou online službou, i zde si můžete stáhnout aplikaci, a to pro zařízení používající iOS i Android. Pomocí aplikace budete moci aktualizovat informace na svém zápisu, měnit fotografie, reagovat na příspěvky uživatelů atd.
Pokud si pamatujete název Google Places, můžete jej v klidu zapomenout. Jde v podstatě o starý název pro Google My Business, který byl zrušen v roce 2014 a nahrazen právě Google My Business. Google+ zase můžete přirovnat k Facebooku. Jde o sociální síť, kde můžete veřejně nebo soukromě zakládat různé orientované skupiny a sdílet informace nebo vytvářet kolekce obrázků jako například na Pinterestu. Je součástí účtu Google My Business, ale zároveň není nutné jej s tímto účtem využívat.
Na mysl vám určitě vyskočily další dva termíny, a to Google Ads a Google Hotel Center. O těch si už ale povíme v dalším článku, máte se na co těšit.
Zdroj: Google, hubspot.com