O dnešní urputně rychlé době toho již bylo napsáno minimálně tolik jako o nutnosti využívat nejnovější technologie. A my s tím ani tentokrát nepřestaneme a zaměříme se na to, jak výsledek rezervačního procesu ze strany hosta závisí na tom, jak rychle s ním umí hotel komunikovat. A pochopitelně jaké kanály k tomu používá.
Je přirozené, že při obrovské konkurenci nabídky hotelů i možností rezervovat si pobyt v některém z nich, má host na jazyku nějakou otázku. V dobách již téměř minulých většinou zaslal do hotelu email a čekal několik dní, než na něj dostane odpověď. Doba čekání na odpověď se postupem času samozřejmě výrazně zkrátila, podle výzkumu společnosti Sotrender je v oboru hotelnictví průměrná doba odpovědi na zákazníkův dotaz necelých 13 hodin, na čemž mají zásluhu především moderní technologie v čele s messengerem a různými chaty. Jde o zásadní změnu ve způsobu komunikace mezi hotelem a hostem. Hoteloví sales manageři si totiž uvědomili, že čím kratší a kvalitnější bude tento proces komunikace, tím větší počet rezervací v daném čase proběhne. Americká studie firmy Forrester Research totiž zjistila, že pokud jsou hosté nuceni byť jen delší chvíli čekat na odpověď na svou otázku, celá polovina z nich rezervaci vzdá.
Nová generace hotelových hostů využívá moderní technologie jako na běžícím pásu a to samé očekává od hotelových zaměstnanců. Kromě pro ně již zastaralých telefonů a emailů tak musí hotelový personál ovládat také různé chaty a messengery umožňující jednání se zákazníkem v reálném čase. A co víc, jedna osoba by měla být schopná odpovídat na dotazy i z více komunikačních kanálů najednou.
Ruku na srdce, může samozřejmě nastat situace, kdy se naprosto stejné dotazy často opakují a odpovídat na ně může být tak trochu otravné. V tomto případě je pak ideálním řešením tzv. chatbot. Jde o spojení slov chat (rozhovor) a robot, tedy takový virtuální hotelový asistent, který za pomoci databáze a umělé inteligence odpovídá na otázky zákazníků a simuluje přirozenou konverzaci. Jednoduše řečeno jde například o takový malý rámeček, který vyskočí každému hostu, který zavítá na web vašeho hotelu. Ten do něj může psát své dotazy a na druhé straně mu odpovídá naprogramovaný virtuální pomocník.
Technologie chatbotů prochází neustálým vývojem, v současné době ji využívá například Facebook Messenger, WeChat nebo Skype. Facebook implementuje nezpoplatněný plugin Messengeru, díky němuž si firmy mohou připojit technologii chatbot ke svým webovým stránkám a provozovat živý chat s klienty. Některé společnosti používají tuto aplikaci k marketingovým aktivitám (např. placené reklamy, které převedou uživatele z Messengeru na hotelový chat). Tento nástroj také umožňuje webovým stránkám uchovávat historii chatu, což je zásadní výhoda ve zlepšování komunikace se zákazníkem.
1. Rezervace přes chat
Chatbot nabízí možnost rezervovat noc v hotelu okamžitě pomocí chatu, navíc s bonusem v podobě zodpovězení jakéhokoliv dotazu.
2. Nabídka extra služeb
Chatbot může zastat i další funkci, a totiž nabízet hostům extra placené služby (spa, car rental, večeře v restauraci), čímž ušetří čas pracovníkům na recepci.
3. Komunikace při pobytu
A to už vůbec nemusíme mluvit o tom, že chatbot zastane fuknci recepce i během pobytu. Zařídí čistý ručník, šampaňské i room service.
4. Šetří čas recepčních
Chatbot jen těžko i v budoucnu úplně nahradí lidský faktor, recepční zkrátka budete potřebovat tak jako tak. Budou mít ale mnohem více času zabývat se například speciálními požadavky hostů, kteří preferují interakci s živým člověkem.
5. Pozná vracejícího se hosta
Chatbot, který je propojen s hotelovým PMS, může během celého procesu komunikace s hostem sbírat a ukládat hodnotné informace. Ty můžete použít k personalizaci jejich budoucího pobytu.
6. Snižuje závislost na OTAs
Implementací chatbotu a přesunutí co nejvíce rezervací na váš web (a chatbot) se zbavujete závislosti na webech zprostředkujících ubytování a jejich provizi. Chatbot může zajistit také získání recenzí a hodnocení po odbydlené noci.
Chatbot, v některých případech pouze bot nebo i virtuální asistent, je v podstatě program, který v první řadě bez pomoci lidského faktoru umožňuje komunikaci mezi hostem a hotelem na základě předvolených frází a vzorců. V nejlepším případě by však měl umožňovat vstup hotelového personálu a funkci živého chatu, v případě, kdy je to potřeba.
Svůj vlastní bot začala používat například skupina hotelové značky Mercure již v únoru loňského roku. Funguje pomocí Facebooku a Messengeru a hostům zprostředkovává lokální zážitky a příběhy právě v té destinaci, kde si rezervují svůj pokoj. V praxi to vypadá takto:
Pozadu samozřejmě nezůstávají ani ostatní velké hotelové řetězce, takto například funguje chatbot přímo na webové stránce Hilton Hotels & Resorts.
Zdroj: www.hospitalitynet.org, Profitroom – Hotel Technology & Marketing Trends 2018, dotcomhotel