Hotely větru ani dešti neporučí, což ovšem neznamená, že by měly ignorovat předpovědi počasí. I když není v ničí moci zaručit příznivé povětrnostní pdomínky, počasí ovlivňuje poptávku po ubytování. Nelze ho ovládat, ale je možné se mu alespoň přizpůsobit.
Podle výzkumu World Tourism Organization vyhledává informace o počasí ve zvolené destinaci 86 % turistů. Pokud plánují sezónní dovolenou s předstihem několika měsíců, místo aktuální teploty a pravděpodobnosti deště je samozřejmě zajímají spíše průměrné hodnoty, jaké se dají v dané lokalitě a období očekávat. Mnohem zásadnější vliv má počasí při plánování pobytu na poslední chvíli. V dlouhodobějším horizontu totiž nestálé Česko nemůže zaručit ani střídání ročních období v pravidelných intervalech.
Předpověď počasí lze vnímat jako směrodatnou v rámci nadcházejících deseti dnů. Tehdy už se dá očekávat, že se meteorologové nebudou mýlit. Zde vzniká prostor, kdy by hotely měly zareagovat. Ukázkovým příkladem byl letošní předposlední dubnový víkend. Teploty v Česku se blížily ke třicítce a předčasně odpovídaly letním hodnotám. Poptávka po ubytování tak mohla být podstatně vyšší než o tři týdny dříve, kdy o prodlouženém velikonočním víkendu na některých místech dokonce mrzlo. Efektivně fungující hotel měl na tuto situaci v revenue managementu zohlednit a jít s cenami (trochu) nahoru (někdy stačí 100 – 150 Kč / 4 – 5 EUR). Taková příležitost se totiž jen tak nenaskytne.
Podle některých názorů počasí nemá na rezervace ubytování velký vliv, protože lidé toužící objevovat nová místa počítají i s rizikem deště. Jiné tvrdí, že slunečné dny jsou zdrojem optimismu a promítnou se na celkovém hodnocení pobytu včetně ubytování.
Turisté navštěvující Česko v letní sezóně by s sebou pro jistotu měli mít přibalený deštník i opalovací krém. Trh s ubytováním je na počasí mnohem více závislý v zimě. Pokud nenapadne sníh a teploty neumožní umělé zasněžování, ztráty v horských oblastech jsou velmi citelné. Jediným řešením je alternativa ke sportovním aktivitám, které nelze kvůli nevyhovujícímu počasí provozovat. Wellness je celoroční sázkou na jistotu.
Uživatelé internetu při plánování dovolené vyhledávají zároveň hotely i informace o klimatu. Pokud vše nenajdou na jednom místě, je větší pravděpodobnost, že nedojdou až k rezervaci. Když hotely na svůj web umístí průměrné hodnoty i krátkodobou předpověď počasí, mohou zamezit tomu, aby internet potenciální hosty odvedl jinam.