Internetové vyhledávače v čele s tím nejpoužívanějším mohou celkem jednoduše přivést hosty do vašeho hotelu. K jejich oslovení nejsou nutné investice. Postačí správně používat nástroj Moje firma na Googlu. Profil hotelu s aktuálním obsahem může zafungovat lépe než placená online propagace. Přitom stačí jen efektivně využít možnosti, které internet nabízí.
Čím větší péči budete profilu vašeho hotelu věnovat, tím bude pro klienty důvěryhodnější a ve vyhledávači upevní svou pozici. I když se to nezdá, Google je silným nástrojem na trhu s ubytovacími službami. Pokud uživatelé hledají ubytování v mapách, je mnohem snazší navést je na přímou rezervaci.
Jako ukázku objemu vyhledávání uvádíme průměrná čísla vycházející z prosince a oblíbených turistických destinací:
129 000x byl do vyhledávače zadán požadavek na ubytování
525 000 výsledků bylo zobrazeno na Googlu a Google Maps
10 800x došlo na odkazu k interakci na kontakt hotelu
38 000 fotek z hotelových profilů bylo zobrazeno
Jak vytvořit profil na Google Moje firma?
Je to velmi jednoduché a navíc v češtině. Stačí jít na tento odkaz a řídit se instrukcemi. Pokud používáte Gmail, celý proces bude jednodušší a účet Moje firma s ním může být kompatibilní. Do profilu je nutné zadat název hotelu, adresu a kontaktní informace.
Při vyplňování profilu dobře zvažte, jaké uvedete kontaktní údaje. Telefonní spojení by mělo být kdykoliv k dispozici. Odkaz na web by měl být co nejjednodušší a nasměrovat zákazníky na homepage hotelu. Specifická nastavení umožňují zadat například jazykovou vybavenost personálu, platební metody, poskytované služby, servis pro hendikepované hosty i nabídku doprovodných aktivit. Každá doplňující informace může být důvodem, proč se hosté rozhodnou ubytovat právě u vás. Není nic horšího než profil uvádějící neexistující telefonní číslo (je nutné zadat mezinárodní předvolby) či nefunkční odkaz na webové stránky. S takovým přístupem můžete hotel rovnou zavřít.
Hotel prodávají obrázky
I když hotel splňuje všechna kritéria potenciálních hostů, finální rozhodnutí často závisí na fotografiích. Když na profilu chybí nebo nejsou atraktivní, uživatelé půjdou jinam. Špatné fotky jsou stejným problémem jako žádné. V době, kdy kvalitní obrázek zvládnete pořídit průměrným mobilem, je ostuda prezentovat se čímkoliv nedokonalým. Nemusíte být zrovna profesionální fotograf, abyste hosty zaujali.
Fotka pokoje nestačí. Ukažte hotel komplexně od vstupu, přes recepci a společné prostory až po jídelnu, servírované pokrmy a personál. Každý detail vytváří celkovou vizuální identitu hotelu, která může být při volbě ubytování rozhodující.
Nepokoušejte se vytvářet falešné iluze, hosté vše prozradí
Údaje uvedené na Googlu není radno přibarvovat. Uživatelé totiž mají možnost k profilům přidávat své vlastní názory včetně fotografií. Pokud se realita liší od toho, jak se hotel prezentuje, vzniká dojem podvodu. Nespokojení hosté mohou jednoduše ukázat, jak se pokoj lišil od toho, co je uvedeno v nabídce.
Aby nedošlo k záměrnému poškození hotelu, je možné požádat o odstranění nevhodných snímků, pokud je to opodstatněno. Ne každý navíc přes Google projde. Vadit může i nízké rozlišení. Kromě fotek mohou hosté k profilu hotelu připsat i recenze, které jsou pro umístění ve vyhledávači zásadní.
V rámci vytvoření pozitivní reputace je dobré spokojené hosty navést, aby recenze vytvářeli. A když u nespokojeného názoru chybí reakce hotelu, má se za to, že s nedostatky souhlasí a nemá snahu je odstranit. Google ovšem věnuje velkou pozornost tomu, aby zveřejněné informace byly důvěryhodné. Pravidla hotelům například zakazují jakékoliv zvýhodňování hostů výměnou za pozitivní recenzi či umělé vytváření názorů z falešných účtů.
Negativní recenze samozřejmě nikomu na atraktivitě nepřidají a nepříjemně ovlivní pozici hotelu při vyhledávání. Hotel má možnost názor nespokojených klientů ovlivnit. Oni pak následně mohou recenzi změnit či úplně smazat. Také v případě zveřejňování platí přísná regulace zabraňující spamování, šíření nenávistných názorů a reklamního obsahu či porušování nejrůznějších práv.
Kvalitní profil je cestou k přímé rezervaci
Profily s aktualizovaným a pro vyhledávání optimalizovaným obsahem uživatelům nabídnou všechny informace, které by hledali na OTAs. Zde navíc bez rizika přímého srovnání s konkurencí. Hotely by měly zdarma nabízenou možnost využít stejně jako firmy, které přes Google nabízejí své produkty. Princip je stejný – ukázat rozsah a kvalitu nabízených služeb. Pak už je to jen krok na váš web.
Na Googlu často začíná plánování cest a dovolených. Uživatelé kromě placených reklam a odkazů na rezervační weby mohou kliknout i na profil vašeho hotelu, kde najdou i tlačítko „rezervovat pokoj“. To může odkazovat na nabídku OTAs i váš vlastní web. Google se snaží svůj servis rozšiřovat. V budoucnu by měl nabídnout i messenger usnadňující komunikaci mezi hostem a hotelem.
Efektivitu Googlu odhalí detailní analýza dat
Společnosti využívající nástroj Moje firma mají přístup k informacím o tom, jak si vedou ve vyhledávání. Google nabízí přehled nejrůznějších grafů s nastavitelnými parametry. Hotely tak mohou sledovat, jakým způsobem si klienti našli cestu k jejich profilu, i to, z jaké lokality pocházejí.
Základním parametrem je poměr přímého a nepřímého vyhledávání. Přehledná grafika ukazuje podíl zákazníků, kteří firmu našli na základě zadání názvu a adresy, a těmi, kteří k profilu došli při prohledávání dané kategorie.
Můžete zjistit více o chování zákazníků a vidět efektivitu své online prezentace za každý jednotlivý den či určité období. Graf ukáže i počet telefonních hovorů z profilu, prokliknutí na web či plánování trasy přes Google maps. Přes analýzu dat lze také zjistit, z jakých měst potenciální zákazníci přicházejí a zacílit na ně. Sledovat lze také počet zobrazení jednotlivých fotek.