Většině z nás chodí rezervace především přes Booking.com. Toto je skutečnost, kterou se nám bohužel asi ze dne na den změnit nepovede. Rádi byste ale přilákali do svého hotelu i jinou klientelu a trošku pozměnili strukturu svého online prodeje? Určitě víte, že firemní klientela ráda rezervuje přes HRS, kde má většinou velké množství slev. Spousta Američanů se dívá na doporučení na TripAdvisor a odsud rovnou rezervuje a Britové, ti mají zase v oblibě Expedii. Prodej přes tyto kanály vám ale moc nefrčí? Nemyslete si, nejste sami.
Náš přístup se samozřejmě nemění – zůstáváme 100% zastánci prodeje na přímo ať už pomocí vlastních webových stránek, anebo prostřednictvím e-mailu, telefonu či osobního kontaktu v hotelu. Moc dobře si uvědomujete, že všechny tyto OTAs jsou dobrý sluha, ale zlý pán. Je ovšem dobré co nejvíce snížit svou závislost pouze na Booking.com. Právě z toho důvodu jsme se rozhodli pro Vás vyzvědět cesty, které podniknout pro zvýšení prodeje přes jiné OTAs než je Booking.com a snížit tím svou bezmeznou závislost na jednom distribučním kanálu.
Základem je mít samozřejmě vytvořený profil. Pokud ho nemáte, založte si ho! Profil na Expedia si založíte ZDE a profil na HRS ZDE. Nic Vás to nestojí, jen provizi, která je ve výši určitých % z prodeje. Když si nebudete vědět se založením profilu na distribučních kanálech rady, napište nám. Zkušenosti v této oblasti již máme a pomoci Vám rozhodně dokážeme.
1. Cenová parita
Opravdu nám chcete říct, že ještě nepoužíváte Channel Managera? A stojí Vám ta těžká, manuální práce, často plná chyb, za to? Pokud máte 3 pokoje, pak asi ano, jestli jich máte víc, brzy se z toho zblázníte. Zvláště v případě, že chcete prodej svého ubytovacího zařízení diverzifikovat. Jste-li nováčkem v hotelnictví anebo se k Vám ještě informace o skvělém nástroji jménem Channel Manager nedostala, přečtěte si náš článek „Channel Manager – investice, která se určitě vyplatí!“ Budete-li potřebovat poradit s výběrem, obraťte se na nás, známe spoustu kvalitních řešení pro různé typy ubytovacích zařízení.
Pokud Channel Manager používáte, víte o jeho výhodách, jako je správa všech distribučních kanálů z jednoho místa, zavírání pokojů pro různé distribuční kanály v době vysoké poptávky či napojení na PMS, kde se Vám rezervace automaticky přenášejí. Cenovou paritu by za Vás měl správný Channel Manager hlídat, takže tímto bodem se vůbec nemusíte zabývat.
Není-li dodržena cenová parita a prodej je levnější třeba na Booking.com než na Expedii a ta o tom ví, zobrazujete se hůře ve vyhledávání než v případě, že cenovou paritu dodržujete. Tato podmínka je jedním z klíčů k úspěchu.
2. Kvalitní fotografie = základ úspěchu
Přemýšlejme jako zákazníci! Když si já objednávám pokoj v nějakém ubytovacím zařízení, zajímá mě především, jak vypadají pokoje, protože zde budu většinu času, který v ubytovacím zařízení strávím. I kdybych si koupila někde ubytování jen za účelem přespání, vždy mě zajímá nejvíce, jak vypadá pokoj a jeho vybavení. Vyvarujme se proto velkému množství nicneříkajících fotografií budovy, jídla a okolí. Stačí jich pár, aby si host mohl udělat obrázek. Důležité jsou ale fotografie pokojů, koupelen a jejich vybavení. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že pokud hotel nemá kvalitní a hezké fotografie pokojů, nemá u mě šanci. Radši si pár stovek připlatím vedle, kde dopředu vím, co můžu očekávat.
U distribučních kanálů jako jsou Expedia a HRS je důležité dbát i na rozměry fotografií. Dalo by se říct, že pokud vložíte na HRS fotky stejné, jako máte na Booking.com, je vše v pořádku. Počet fotek je na HRS omezen na maximálně 50.
Content Score (Skóre úplnosti)
Expedia ale požaduje fotky ve větším rozlišení, kdy delší strana musí být minimálně 2880 px. A zde přichází kámen úrazu většiny z nás. Protože si to nezjistíme, nahrajeme fotky jako na Booking.com a dál to neřešíme. Nemáte-li ovšem na Expedii fotky v požadovaném rozlišení, zobrazujete se až za svými konkurenty a ani nabízení slev ničemu nepomůže. Kromě kvality fotek je taky důležité nahrát pro každý pokoj minimálně 4 fotografie a zvolit vhodnou úvodní fotografii. Jaká to bude, to už závisí jen na Vás. Můžete nechat vybrat své zákazníky třeba na Facebooku anebo zvolit dle vlastního uvážení.
Fotografie jsou na Expedii součástí takzvaného Content Score, který tvoří také popis Vašeho ubytovacího zařízení, pokojů a pravidel a poplatků. Věnujte proto všem těmto částem svou pozornost. Na prinscreenu níže můžete vidět všechny součástí Content Score. U těch, které jsou na 100 % splněny vidíte hlášku „Aktualizovat popis hotelu“. Ty, kterým do dokonalosti ještě trošku chybí, můžete vylepšit jednoduše tak, že se budete řídit pokyny Expedia a kliknete na „Jak zlepšit skóre“. V našem případě potřebujeme nahrát více kvalitních fotografií, které odpovídají rozměrům Expedia.
Na pravé straně je ještě jedna skvělá věc a tou je porovnání Content Score s Vaší konkurencí. Náš sledovaný hotel je na třetím místě, 2 hotely mají lepší obsah. Je tedy potřeba ještě zapracovat na zlepšení.
Z vlastní zkušenosti doporučuji všechny fotografie na obou portálech zkontrolovat jak v Extranetu, tak i na straně zákazníka. Někdy se stává, že se nezobrazují správně. Pak je nutné zkontaktovat support a ti se o to již postarají. 🙂
3. Promo nabídky
Všichni chtějí dodržovat cenovou paritu, ale zároveň chtějí mít cenu lepší než konkurence. Nedává Vám to smysl? 😀 Svou pozici můžete zlepšit i tak, že nabídnete nějakou slevu pro určitý segment klientů. Jedná se například o:
Nejvyužívanějšími slevami u HRS jsou slevy v tomto pořadí – Firemní sleva, Mobilní sleva a Last moment. Slevy nelze navzájem kombinovat.
Kromě těchto klasických slev můžete také nabízet slevy pro členy Expedia a HRS = Members Only Deal. U těchto slev je výhodou, že je vidí pouze členové a nikdo ostatní, tím tedy nenarušujete na první pohled cenovou paritu a vše by mělo být v pořádku.
4. Real-time Feedback
Tuto vychytávku nabízí zatím pouze Expedia. Hostovi, který si vytvořil rezervaci přes Expedii v daném ubytovacím zařízení, příjde po jeho přihlášení v hotelu krátký dotazníček, ve kterém hodnotí, jak je spokojený s pokojem, s check-in a jestli bylo vše v pořádku. Záleží na hostovi, zda tuto službu využije, ale dle slov Expedia je celkem populární. Toto hodnocení je neveřejné a dává hotelu možnost zapracovat na nedostatcích. Hotel by měl patřičně reagovat – nejen online ale i offline, tzn. případné nedostatky vyřešit včas tak, aby se později nepromítly do hodnocení pobytu, které je již veřejné a zároveň odpovědět v Extranetu Expedia na jeho požadavky. I množství reakcí a jejich rychlost zvyšuje pozici ve vyhledávání! Real-time Feedback naleznete v české verzi Expedia v záložce Informace o ubytovacím zařízení -> Zpětná vazba v reálném čase – viz prinscreen.
5. HRS Deals
Exkluzivní promo hotelu podpořené silnou marketingovou propagací, které samozřejmě něco stojí. Jedná se o prodej na separované webové stránce a dle HRS by měl zaručit zvýšení návštěvnosti profilu spolu s větším množstvím rezervací. Podle slov HRS také tito klienti často hotel hodnotí a větší množství recenzí má také pozitivní vliv na umístění ve vyhledávání. Pokud s touto formou propagace má kdokoli z Vás zkušenosti, budeme rádi, když se s námi podělíte. HRS deals můžete nabídnout jen konkrétním trhům, např. máte-li zájem jen o německou klientelu a chcete zviditelnit svůj hotel, protože jste právě otevřeli, pak Vám HRS s velkou radostí pomůže.
Tak a jste na konci, ani to nebolelo. 🙂 Pevně věříme, že některou z našich rad využijete a podělíte se s námi o to, jaký měla úspěch. Ze zkušenosti jednoho hotelu můžu říct, že stačilo vyměnit několik fotek za kvalitnější a pár dnů na to přišlo několik rezervací ve výši 1000 EUR přes Expedii. Nemyslíte, že by se vyplatilo to alespoň vyzkoušet? Nebudete-li si vědět s čímkoli rady, napište nám. Společně určitě nějaké řešení najdeme. 🙂
P.S.: Co jste možná nevěděli: Všichni znáte určitě program Genius od Booking.com – zákazník, který často rezervuje přes Booking.com, pak získá alespoň nějaké služby zdarma anebo také 10 % slevu. Expedia má také vlastní loyalty program (více ZDE), v rámci kterého nabízí body, které pak můžete vyměnit např. za noci zdarma. Když se na to podíváte ze strany zákazníka – ten dostane vždy něco navíc. ALE – z pohledu hotelu je to už jinak – Booking.com rozdává slevu na úkor hotelové marže (tzn. že pokud dáte slevu 10 % – host zaplatí o 10 % méně, vy sice o 10 % menší provizi, ale také jste prodali za nižší cenu, čímž si svoji průměrnou cenu snižujete), kdežto Expedia dává body – takže případná jakákoliv noc zdarma (výměnou za body) je hrazena z jejich vlastních prostředků a Vám přijde rezervace samozřejmě za takových cenových podmínek, jaké jsou na Expedia k dispozici. Rozdíl? Booking.com si díky naší „loajalitě“ v Genius programu libuje ve větší a větší popularitě mezi svými zákazníky, že jim dává slevy (ale ty v konečné fázi hradíme my). Expedia rozdává ze svého, nikoliv z našeho! Takže ruku na srdce, kdo z Vás není v Genius programu?