V naší branži se pořád něco děje, stále je co objevovat a v čem se zdokonalovat. Protože víme, že času určitě nemáte nazbyt, přinášíme Vám ty nejdůležitější novinky z oblasti hotelnictví. Tentokrát se spolu podíváme pod pokličku TripAdvisoru a novinek, které nám už tento podzim přinese. Než ale začneme, je potřeba si nejprve vyjasnit, jak funguje TripAdvisor a jak naopak OTAs, abychom v tom měli pořádek a věděli, co pro nás změna u TripAdvisoru znamená.
TripAdvisor a jeho PPC
Pokud jste hoteliér, který využívá TripAdvisoru k prodeji svých pokojů přímo, pak tohle moc dobře znáte. Pokud nejste, pak o tomhle možná víte a rozumíte tomu, pokud ne, pak se alespoň něco nového dozvíte. Opakování je totiž matka moudrosti a nikomu neuškodí. Na začátek je nutné vědět, že pokud jako hoteliér nemáte aktivovaný Business listing, můžete na nějaký další prodej prostřednictvím TripAdvisoru zapomenout. Business listing znamená, že se na stránkách Vašeho ubytovacího zařízení na TripAdvisoru objeví odkaz na Vaše webové stránky, e-mail kontakt, telefonní číslo, speciální nabídky a balíčky a virtuální prohlídka Vašeho zařízení.
Business listing je ale nezbytný, pokud jste se rozhodli prostřednictvím TripAdvisoru své ubytovací zařízení prodávat. Zajistí Vám totiž možnost další úrovně prodeje na TripAdvisoru a to pomocí tzv. PPC – pay per click kampaní. Jak to zjednodušeně funguje – hotel si určí, kolik je ochoten zaplatit za každý klik (například 2 $), který jeho potenciální hosté udělají. Objeví se v nabídce na TripAdvisoru, tak jako OTAs (Booking, Expedia, Agoda,…) a za každý klik, který host udělá na stránky hotelu, zaplatí. Nezáleží už na tom, jestli si host pokoj zabookuje anebo ne. Samozřejmě platí, že zaplatí-li více, objeví se v nabídce výše nad ostatními OTAs. Tento typ prodeje ovlivňuje celá řada aspektů – nelze ji dělat bez Business listingu, nutná je také certifikovaná booking engine, důležité je, jak vede hotel své kampaně, jak vypadají jeho stránky a také jednoduchost rezervačního systému.
Pro lepší pochopení se podíváme na příklad z praxe. Hotel XY se rozhodne, že za každý klik bude TripAdvisoru odvádět 2 $. Ze sta lidí, kteří na odkaz kliknou, si pokoj zarezervuje pouze jeden člověk (tedy 1 %) za cenu 200 $. Hotel XY zaplatí tedy 200 $ TripAdvisoru a host nám 200 $. Návratnost naší investice (Vám všem dobře známá jako ROI) bude tedy nulová, což není úplně to, co bychom všichni chtěli. Může nastat ale ještě horší situace. Host nakonec svou rezervaci zruší a 200 $ nám nezaplatí – proděláme peníze a veškeré naše úsilí je nám k ničemu (pokud se nejedná o rezervaci, kde je nutná předplatba). Výhodou ale zůstává to, že už neplatíme provizi TripAdvisoru (která může být daleko vyšší než částka za klik), takže pokud správně vedeme kampaně a dokážeme se prodat, získáme více, než kolik zaplatíme a naše ROI je vysoké. Jak taková ppc kampaň funguje můžete vidět na printscreenu u hotelu Kings Court Prague Deluxe Hotel – hotel se objeví v nabídce a za každé kliknutí zaplatí určitou částku.
OTAs a jejich commission based business
OTAs fungují úplně jinak, pro hotely často výhodněji – jsou tzv. commission based. Dalo by se říct, že za nás vynakládají peníze, ale předem si nemohou být jistí, že se jim vrátí. OTAs přicházejí s nabídkou na různé inzertní portály jako Google Trip Finder, Wego Reisen či Kayak a platí, tak jako hotely v prvním případě, za paper click campaigns, ale v tomto případě platí za jednotlivé hotely OTAs. Těmto inzertním portálům se říká Meta Search engines a umožní Vám porovnat ceny na jednotlivých OTAs. Spolupráce s TripAdvisorem funguje ještě trošku jinak. Potenciální host klikne na TripAdvisoru na zabookování přes Booking.com, pokoj si zabookuje, hotelu při návštěvě zaplatí host danou částku. Hotel zaplatí až po check-outu hosta zpětně provizi Bookingu (ta se pohybuje různě, to asi netřeba vysvětlovat) a ten část z této provize odvede TripAdvisoru zpět – tomuto se říká affiliate partners. Hotel tedy platí OTAs až po tom, co peníze získá od hosta. V tomto případě jsou v nevýhodě OTAs, protože pokud se hotel neprodává, nezískávají vynaložené peníze za inzerci zpátky od hotelu v podobě provize a tím pádem na tom ztrácejí spoustu peněz.
Každému z vás funguje jeden způsob lépe než ten druhý. Mým cílem není jeden z nich někomu nutit a jiný zavrhnout. Rozhodnutí záleží na Vás. Rozdělení uvádím pro to, abychom si vše sesumarizovali na jednom místě a pomohli Vás v rozhodování, která cesta je tou správnou.
Konečně se po hromadě teorie dostávám k praxi a tomu, co nás od podzimu nově na TripAdvisoru čeká.
TripConnect Instant Booking
TripAdvisor funguje na základě PPC, ale nově bude využívat také commission based metodu. Jak to bude fungovat, říkáte si? Na TripAdvisoru bude tlačítko „Book on TripAdvisor“, které umožní potenciálnímu hostovi zabookovat si Váš hotel přímo na stránkách TripAdvisoru, nebude ho přesměrovávat na Vaše hotelové stránky. Bude tedy fungovat stejně jako OTAs na základě provize od hotelu, nikoliv ceny za každé kliknutí. Spuštěn byl tento systém již v USA, na podzim by měl dorazit k nám do Evropy. Mimoto stále zůstává i druhá možnost současně s commission based, tedy PPC. Jak bude vypadat budoucnost zatím není zcela jasné, kolují ovšem různé nepotvrzené informace o tom, že by v budoucnosti měl fungovat pouze způsob založený na provizi. Na obrázku můžete vidět, jak to bude vypadat.Jak to skutečně bude zatím nikdo neví (teda asi kromě vedení TripAdvisoru). Nezbývá nám nic jiného, než se nechat překvapit.
Pro další informace klikněte ZDE.
Zdroj: