online rezervační portály pro hotely

Webová stránka: proč se starost o ni rozhodně vyplatí

Pojďme se bavit jako za starých časů. Pojďme na chvíli předstírat, že svět je v pořádku a že vaše každodenní problémy nezačínají a nekončí koronavirem. Že se prostě jednou ráno vzbudíte a vaším v podstatě jediným velkým úkolem bude zapracovat na vašich webových stránkách. Protože stejně jako exteriér hotelu, stejně jako nábytek, matrace nebo vybavení restaurace, i vaše webová stránka potřebuje čas od času trochu oprášit. Řekněme, že tím ideálním intervalem jsou čtyři roky.

Možná, že ve vašem případě jde o první verzi webu, třeba svůj podnik teprve otevíráte a na tomto poli jste úplným nováčkem. I pro vás bude dobré vědět, na co se při zadávání webové stránky soustředit. Jaký bude její hlavní účel, jaké byste měli mít požadavky a v neposlední řadě, jaké jsou v této oblasti nové trendy.

V první řadě – TRENDY

Stejně jako například v módě, i v oblasti IT existují trendy, které se drží dlouhá léta, i ty, které se na výsluní dlouho neudržely. Při zadávání nové či update stávající webové stránky je dobré se po těch aktuálních trendech podívat, přece jenom se tu bavíme o možnosti zvýšit počet přímých rezervací. Tady jsou některé z nich:

Minimalistický design

Tento trend se na trhu objevil před zhruba čtyřmi lety, své největší slávy se ale dočkal kolem roku 2017. Webové stránky se od té doby staly jednoduššími, transparentnějšími, s mnohem snadnější orientací v menu. To samé se týká i písma. V podstatě došlo k přesunutí značek a log do pozadí a do popředí vystoupil obsah, více či méně zprostředkovaný obrazem. To samozřejmě neznamená, že by váš web měl být ode dneška černobílý. Právě naopak, barvy získaly na důležitosti, teď už ale neslouží k rozdělení obsahu, spíš k jeho zvýraznění a upoutání pozornosti na to správné místo.

Pohyb a animace

Lidské oko reaguje na jakýkoliv pohyb zcela automaticky, čehož lze výborně využít při stavbě webové stránky. Díky různým animacím a videím budete schopní upoutat hostovu pozornost a přivést ho přesně tam, kde ho potřebujete. Před čtyřmi lety se tento prvek používal na webových stránkách jen hodně málo. Dnes může být použit nejen v pozadí, ale rovnou v popředí webu, jako součást hlavního obsahu. Nikoho už dnes tady nepřekvapí, když umístíte do hlavního pole pohyblivou galerii nebo video. Oblíbeným prvkem je také animace, která se zobrazuje po najetí kurzorem. To rapidně zrychluje zprostředkování informací, protože host tak nemusí procházet jednotlivé podstránky webu.

Zadruhé – PREZENTACE

Výše uvedené trendy samozřejmě musejí jít ruku v ruce s prezentací vašeho hotelu, jinými slovy, musíte se držet zprávy, kterou chcete svým hostům sdělit. Každá fotka, každé video by mělo být v souladu s vámi zvolenými hotelovými barvami, navíc musí ladit jeden s druhým. Nebavíme se jen o velikosti fotografií nebo jejich kvalitě, ale také o stejném stylu a tématu. Pak už je asi nadmíru jasné, že nové fotografie či videa byste měli pořídit, kdykoliv v hotelu děláte větší či menší rekonstrukci, měníte část vybavení nebo jen reagujete na novou sezónní dekoraci. To, jak vaše webová stránka vypadá, nechává jasnou stopu v hostově paměti. Z vašeho webu automaticky usuzuje, jak ve skutečnosti vypadá váš hotel. Takže vám asi nemusíme vykládat, jakou informaci si odnese z webové stránky, kde máte fotky z 90. let.

Zatřetí – OPTIMALIZACE

A dostáváme se ke složitějším věcem. I v oblasti webových stránek jsou požadavky hostů den ode dne náročnější. Návštěvníci chtějí web v první řadě rychlý a optimalizovaný. Rozhodně nechtějí čekat několik dlouhých vteřin, než se stránka plně zobrazí, nebo dokonce nefunguje správně na mobilním telefonu. Nejdůležitějším faktorem v tomto směru tak bude schopnost okamžitého zobrazení a reakce na úkony a také adaptace na nová zařízení, jako jsou mobilní telefony a tablety. Tyto zobrazovací zařízení velkou měrou vítězí nad stolními počítači a notebooky, jejich počet se za poslední čtyři roky zdvojnásobil. V neposlední řadě byste se měli zaměřit na SEO. Ani Google algoritmy nejsou statické a neustále se vyvíjejí. Sledování těchto změn a provádění příslušných oprav na webu by mělo být nepostradatelnou součástí vašeho čtyřletého updatu.  

Začtvrté – BEZPEČNOST

V této oblasti se toho za poslední čtyři roky událo asi nejvíce. Příkladem jsou SSL certifikáty nebo požadavky GDPR, to je ale jen špička ledovce. Stejnou měrou byste se měli zajímat a tzv. slepá místa, tedy možné poruchy IT systému, které mají za následek interní chyby. Denně jich bývá zachyceno zhruba 40, z toho asi třetina je spojena s webovými aplikacemi (webovými stránkami). SSL certifikáty nutné pro ochranu přenosu dat jsou zase často spojené s bezpečnostními problémy. Co se vám stane, když na podobné věci nebudete dávat pozor? V nejhorším případě může dojít ke ztrátě dat, nebo dokonce neoprávněnému převzetí správcovství vaší webové stránky. Při koupi nové nebo updatu staré webové stránky dbejte na to, abyste dostali nejnovější ochranu webu včetně pravidelné podpory a aktualizací.

STAVÍME NOVÝ WEB

Dejme tomu, že se právě nacházíte ve chvíli, kdy potřebujete nějaké firmě zadat nové webové stránky vašeho zařízení. Když se vám podaří na chvíli si sednout a připravit si pár bodů, zjednodušíte si jednání s tvůrcem webu a i vaše vize bude jasnější. Zkuste se tedy sami sebe zeptat:

  • Kdo je můj cílový host? Popište danou osobu, její věk, vzdělání, zájmy, pohlaví, způsob života, trávení volného času. Můžete se zaměřit například na mladé rodiny s dětmi, které budou vyhledávat zázemí a služby pro děti. Nebo je vaším hlavním hostem obchodní cestující, pro něhož je důležité profesionální vystupování a technologické zázemí?
  • Jaké jsou vaše silné stránky? Široké vyžití pro děti? Spa se speciálními procedurami? Všechny je sepište, abyste lépe porozuměli svému hostu.
  • Co vás odlišuje od konkurence? Proč by se měl host ubytovat právě u vás? Zmiňujte při své propagaci to unikátní, ne to, co má každý hotel.

Pokud si budete umět odpovědět na tyto otázky, dostanete představu o tom, jak by měla vaše webová stránka vypadat a na jakých pilířích by měla stát. Jedině tak budete schopni zaujmout hosta a popostrčit ho k přímé rezervaci. Za krásnými obrázky se pochopitelně skrývá spousta technických řešení, které jsou podstatou každého webu. Zkuste se na něj podívat jako sami uživatelé a popřemýšlet, jak chcete, aby web fungoval. Především v této fázi budete zřejmě potřebovat pomoc profesionála. Neváhejte a obraťte se na nás v Pomáháme hoteliérům, my vás v tom rozhodně nenecháme.

Méně je více

Možná že už jste na podobném webu někdy byli. Celé se to tam hýbe, všude animace, překvapivé proměny, skrolování sem a tam, vyskakující okna, wow. Něco takového byste pro svůj hotel chtěli taky. Pozor. Tohle je past. Ve většině případů je neúměrné použití takových prvků pro hosta jen odrazující. Zkuste si z výše uvedených vybrat jen jedno. Už jen proto, že všechny pohyblivé prvky v podstatě jen ubírají data a energii zařízením, na kterých jsou zobrazována. Díky každému pohybu se jednotlivá stránka nahrává mnohem pomaleji a může také zamrzat. To může být pro hosta otravné až natolik, že z vaší stránky odejde a už se tam nikdy nevrátí.

Host nečte, ale sleduje

Věc, kterou jste asi ve vývoji webových stránek zachytili i vy sami, je vymizení velkých částí textu. Postupem času uživatelé internetu přecházejí od textu k obrázkům a číst se jim chce méně a méně. Průměrně je na každé webové stránce přečteno jen 20 % textu. Správnou volbou obrázků a fotek můžete zvýšit dobu strávenou na vašem webu až o 120 %. Lidé totiž na určitém webu hledají odpověď na svou otázku. Přeletí zhruba 50 – 60 % obsahu a pokud nenajdou odpověď, odcházejí. Umístění grafických prvků je udrží na místě a často i zodpoví jejich dotaz.

Moment překvapení

Ještě jednou se zamyslete nad tím, co je ve vašem hotelu unikátního a čím vystupujete nad konkurenci. Představte si třeba následující situaci: na trhu jsou dva velmi podobné hotely, oba dva mají výbornou lokalitu a také kvalitní restauraci. První se nachází blízko letiště, druhý v centru města. Restaurace toho prvního má výborné hodnocení na internetu, druhý má věhlasného šéfkuchaře. První z hotelů by měl svoji reputaci postavit na blízkosti letiště. Ten druhý na slavném kuchaři. Přesně podle tohoto případu se podívejte na svůj hotel, vyselektujte několik silných stránek a ty seřaďte podle důležitosti. Tak budete znát hlavní pilíře vašeho webu.

WEB JAKO VIRTUÁLNÍ VIZITKA HOTELU

Když jste si nechali tisknout hotelové vizitky, taky jste museli přemýšlet, co mají hostu vlastně sdělit. S těmi papírovými je to ještě těžší, na malém prostoru jste museli ukázat, co od vás vlastně může host očekávat. Na webu je toho prostoru mnohem víc, stejně je ale dobré si rozmyslet, jaký z toho má mít návštěvník vlastně dojem. Pojďme se na to podívat ještě z jiného úhlu.

Chcete přes web umožnit rezervace napřímo, a tím snížit závislost na zprostředkovaných rezervacích? Nebo chcete začít aktivně komunikovat s klienty pomocí newsletteru? Je vaším cílem poskytnout skvělý zákaznický servis? Chcete, aby host na stránce strávil více času a podělil se o svoji zkušenost z pobytu? A jaký účel by měl mít dobrý web v naší branži, kde se při prodeji spoléhá na důvěru, dobré vztahy s hosty a na jejich věrnost?

Webová stránka jako hlavní komunikační zdroj

První místo, kde host hledá informace o vašem ubytovacím zařízení, je webová stránka. Požadované informace musí být k dispozici 24/7 a především musí být zprostředkovány atraktivním způsobem. Můžeme použít kontaktní formulář, chat, telefon – vše připravené pro komunikaci jak z počítače, tak z mobilního zařízení. Vaši hosté oceňují možnost rychlého vyhledání telefonního čísla s možností „kliknu a volám“ nebo automatickým přepnutím do navigace, když právě hledají, jak se k vám dostanou. Webová stránka by neměla sloužit jen ke kontaktování hotelu. Samotné používání stránky by mělo být intuitivní, navigace na stránce jednoduchá a transparentní. Vaše fotografie jsou důležité, prodávají sny a mají za úkol probudit v hostech pocit, že není potřeba váhat. Vše umocňuje text, který prodává emoce spojené s budoucím prožitkem z pobytu ve vašem ubytovacím zařízení. Stačí pár minut a vaši budoucí hosté mají jasno.

Webová stránka jako nositel obchodní značky

Obě vrstvy, grafická a textová, vytvářejí webové stránky, které jsou nositelem obchodní značky – ovšem za předpokladu, že plně odrážejí charakter vašeho ubytovacího zařízení a vyzdvihují jeho výhody. Základem je zprostředkovat pocit atmosféry a umožnit i hostovi, který vaše zařízení dosud nenavštívil, objevit jeho charakter. Investujte do videoobsahu. Pohyblivý obsah upoutává pozornost, budí emoce a umožňuje budoucímu zákazníkovi vizualizovat své představy spojené s pobytem ve vašem zařízení. Díky vlastním videím získáte jedinečný obsah, který vyvolá emoce a efektivně vyzdvihne vaši obchodní značku do výšin.

Webová stránka jako pomocník v budování značky

Kromě přívětivosti webových stránek je potřeba se zaměřit na vytvoření obsahu, který bude konkurenceschopný a pomůže vám získat lepší pozici než prezentace vašeho ubytovacího zařízení na zprostředkovatelských portálech. Proto stojí za to nechat prostor při budování značky také vašim ostatním službám od gastronomie přes wellness aktivity až po speciální tematické pobyty. Máte zájem o poskytování kvalitní služby a vytváření dlouhodobých vztahů s hosty? Podělte se o již získané recenze získané napřímo. Ukažte, že pobyt u vás za to stojí. K tomu účelu můžete použít elektronický dotazník spokojenosti pobytu. Dalším skvělým způsobem, jak udržovat vazby s hosty, je dobře navržený a pravidelný newsletter.

Webová stránka jako další zdroj informací

Jedna věc, která je důležitá pro hosta i pro vás, je čerstvý obsah. Jedinečné informace (textový či obrazový obsah), které jsou dostupné jen na vašem webu – od historie vašeho ubytovacího zařízení přes zajímavosti v okolí až třeba po možnosti stravování v okolí, pakliže tuto službu sami neposkytujete. Google vás za to bude mít moc rád. Dobře navrhnutá webová stránka se pak stane nejdůležitějším zdrojem informací zase pro vás. Získáte povědomí o tom, kdo jsou návštěvníci vaší stránky, kolik času na ní tráví a jak velkou máte konverzi. Díky této analýze zjistíte, která stránka je nejatraktivnější a nejvíce navštěvovaná a ze které naopak uživatelé nejčastěji odcházejí. Budete-li tyto informace analyzovat, můžete na základě jejich chování svoji stránku v budoucnu lépe optimalizovat. Dobře viditelná a snadno srozumitelná tlačítka pobídky k akci (call to action) dokážou udělat s konverzními mírami opravdu divy.

Webová stránka a více přímých rezervací

Efektivní online rezervační systém, ve kterém se klient pohybuje intuitivně bez ohledu na to, jestli váš web navštívil na počítači, přes tablet, nebo v mobilu, je základ. Rezervovat snadno a rychle, to je to, oč tu běží. Bez této možnosti je investice do nového webu jako házení hrachu na zeď. Zmírněním závislosti za zprostředkovaných rezervacích dosáhnete snížení vyplácených provizí, ale pomůžete také podpoře své obchodní značky. Cílem je navrhnout webové stránky s vysokou konverzí, kdy má host možnost rezervovat konkrétní pobytový balíček jen pár kliky. Musí být jasné a zřetelné, jaké pokoje jsou na daný termín volné, kolik stojí a co je v ceně zahrnuto. Provozujete-li více ubytovacích zařízení, je potřeba myslet na to, aby když nemáte dostupnou kapacitu v jednom zařízení, byl klient seznámen s nabídkou partnerských či sesterských zařízení. Nejlépe hodnocené webové stránky pro ubytovací zařízení mají ty firmy, které se specializují na hotelnictví. Svěřte se do rukou těch, kdo mají nejvíce zkušeností v  branži. A pokud je navíc administrativa webové stránky ve stejné aplikaci jako správa online rezervačního systému a channel managera, máte vyhráno.