Novinky z branže > Kouzlo domácí klientely a co se děje v Německu

Věštit z křišťálové koule bohužel nikdo neumí, a tak se každý po svém snaží nějakým způsobem se připravit na letní sezonu, která bude v každém směru jiná, než jsme si všichni představovali. Podle dotazníku zveřejněného na vyzkumnik.seznam.cz, kterého se zúčastnilo zhruba 300 ubytovacích zařízení registrovaných na webu firmy.cz, více než polovina ubytovacích společností očekává oproti minulému roku nižší obsazenost, a to zhruba 61 %. Pozitivní očekávání má jen 14 % firem.

Negativněji naladění jsou pak ti ubytovatelé, jejichž klientelu tvoří z poloviny zahraniční klientela. Dvě třetiny z nich očekávají propad obsazenosti z loňských 80 % na pouhých 49 %. U zařízení zaměřených na domácí klientelu by propad neměl být tak dramatický, a to z 82 % na zhruba 69 %. Co se týká ceny ubytování, zaměření na domácí/zahraniční hosty zde také hraje roli. Zatímco třetina ubytovacích zařízení zaměřených na domácí hosty své ubytování zdražila, u těch zaměřených na zahraniční hosty musela celá jedna třetina zlevnit.

Zdroj: vyzkumnik.seznam.cz

Pobyt v hotelu alespoň po nějakou dobu ještě nebude takový, jak jsme na něj byli zvyklí. Podle marketingového a uživatelského výzkumníka Darka Pikálka ubytovací zařízení bojují nejvíce s častými storny pobytu a vnímají nechuť turistů trávit dovolenou, byť i částečně, v roušce. Zde jsou zajímavé postřehy ze strany majitelů ubytovacích zařízení, komentující rezervace provedené během posledních týdnů.

  • „Lidé si rezervují pobyty s možností bezplatného storna například do dvou týdnů před nástupem, a pokud se uvolní bez omezení hranice, rezervace zruší a odjedou mimo ČR. Takové máme indicie, a i to byl důvod, proč jsme u některých pobytů začali vyžadovat nevratné zálohy alespoň ve výši první noci.“
  • „Lidé spíše vyhledávají ubytování na chatách, chalupách a kempech, kde jsou sami (odděleně od ostatních turistů). Penziony a hotely je zajímají méně, protože se v nich setkává více lidí. Zřejmě mají stále obavy z koronaviru.“
  • „Nulové tržby po celé jaro se v létě, a asi ani na podzim, nepodaří kompenzovat.“
  • „Pokud hotel nabízí kromě ubytování nějaké doplňkové služby a zvolí výbornou marketingovoué propagaci, kterou dříve nevyužíval, pak má šanci naplnit hotel oproti loňské sezoně třeba ze 3/4, ale za úplně jiné ceny. Samozřejmě nižší.“
  • „Vláda ČR a agentura CzechTourism by určitě měly pomoci. Jak finančně, tak reklamou na pobyty v tuzemsku v zahraničí.“

Podle dalšího průzkumu, který pro agenturu CzechTourism zpracovaly společnosti Mind Bridge a Economic Impact, se Češi v létě rozhodně o svou dovolenou nenechají ochudit, i kdyby ji měli trávit doma za humny. Dovolenou (79 %) nebo výlet (89 %) po Česku plánuje devět z deseti Čechů (94 %), za den utratí zhruba 700 Kč na osobu, přičemž nejvíce z toho za ubytování a stravování v restauracích. „Pro podnikatele v cestovním ruchu to představuje potenciál v podobě 76 miliard, respektive 92 miliard korun při započtení útrat výletníků,“ komentuje Jan Herget ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism. Lidé chtějí nejčastěji vyrazit do přírody, mimo město, na místa, kde není mnoho lidí nebo tam, kde je v okolí nějaká zajímavá památka. Nejvyhledávanějšími regiony jsou podle průzkumu jihočeský, jihomoravský a liberecký.

Zdroj: CzechTourism
Zdroj: CzechTourism

Jak se cestovní ruch vrací do normálu například v Německu?

V Německu se podobně jako ve zbytku Evropy začala protikoronavirová opatření uvolňovat v průběhu května 2020, na konci května bylo povoleno otevření restaurací i ubytovacích zařízení včetně přijímání zahraničních turistů s mírnými obměnami ve všech spolkových německých zemích. Možná také proto je Německo nyní hned za Švýcarskem podle analýzy Deep Knowledge Group hodnoceno jako nejbezpečnější evropská země z pohledu Covid-19. Česko je v porovnání s tím na 43. místě a Slovensko na 59.

Zdroj: Deep Knowledge Group
Zdroj: Deep Knowledge Group

V Německu bylo v průběhu pandemie zavřeno cca 60 % hotelů, což se postupem času zlepšovalo, a i když mohly hotely otevřít již na konci května, většina z nich tak stejně neudělala. Například Berlín měl v červnu otevřeno pouze 73 % hotelů, Hamburk 69 % a Frankfurt a Mnichov 67 % otevřených hotelů. Otevírací sazby za ubytování ve velkých německých městech byly většinou upravovány v průběhu pracovního týdne, a to směrem nahoru i dolů, zatímco pro víkendy byly většinou ponechány bez úprav. Z toho vyplývá, že německá města většinou ponechala nižší ceny na víkendové pobyty s cílem nalákat tak místní klientelu ke krátkodobým pobytům. Průzkumy také ukazují, že hotely v Německu drasticky měnily své ceny nahoru i dolů v prvních květnových týdnech po otevření, v červnu už svou strategii měnily a výkyvy se pohybovaly v intervalu +-5 %.

Jaký bude vývoj poptávky po ubytování v Německu v následujících měsících? Podle údajů nástrojů umělé inteligence Market Insight se jako odrazový můstek rýsuje první týden v měsíci září, tedy 1. září pro většinu velkých německých měst a 7. září specificky pro Mnichov. Poptávka je dále celkem rovnoměrně rozdělena až do začátku prosince, kdy klesá poptávka po Frankfurtu a Mnichově. Berlín se během vánočních svátků a Silvestra opět stane vyhledávanou destinací. Obecný vývoj poptávky po německých hotelech v první polovině roku 2021 ukazuje mírný nárůst až do června 2021 s poklesem v měsíci dubnu, a to u všech německých měst kromě Berlína a Mnichova.

Zdroj: Market Insight

Zdroj: Výzkumník-Seznam.cz, CzechTourism, Otainsight.com

Photo credit: Pixabay