Pomoci cestovnímu ruchu najet zpět do vyjetých kolejí se rozhodla také Evropská komise, která vydala soubor pokynů a doporučení s cílem pomoci členským zemím EU postupně odstraňovat omezení cestování a podpořit fungování subjektů podnikajících v cestovním ruchu. To vše při dodržení potřebných bezpečnostních podmínek. Pokyny EK s názvem Turismus a doprava obsahují celkovou strategii zotavení v roce 2020 i letech následujících, společný postup obnovení volného pohybu a rušení omezení na hranicích členských států, rámec pro postupné obnovení dopravy při zajištění bezpečnosti cestujících, doporučení vydávání voucherů a poukázek k podpoře místního cestovního ruchu a kritéria k postupnému obnovení turistických aktivit a bezpečnému fungování subjektů hotelnictví.
Poslední bod zahrnuje kritéria jako epidemiologické zprávy, dostatečná kapacita zdravotnického systému pro místní obyvatele a turisty, monitoring a testování potenciálně nakažených osob a další. Tyto pokyny umožní lidem bezpečně pobývat v hotelech, kempech, penzionech nebo jiných zařízeních, jíst a pít v restauracích, barech a kavárnách a chodit na pláže a další venkovní plochy. Kromě toho Evropská komise slibuje vydat postupy další finanční pomoci z Investičního fondu EU a nástroje Coronavirus Response Initiative, pomoci ochránit pracovní trh finanční pomocí z programu SURE a mezinárodní spoluprací úřadů práce a podpořit lokální turistické oblasti propagováním turistických atrakcí a Evropy jako bezpečné destinace.
K postupnému uvolňování antikoronových opatření přistupuje celá Evropa, výjimkou tedy není ani jedna z nejvíce postižených evropských zemí – Španělsko. I zde je ale situace poněkud zmatená, ostatně stejně jako po celém světě, kde si jen málokterá země ví s něčím tak nepředvídatelným, jako je koronavirus, rady. Španělské hotely podle premiéra Pedra Sáncheze měly otevřít někdy během čtyřfázového období probíhajícího od 4. května do 25. června, oficiální datum bylo stanoveno již na 11. května. Většina hoteliérů však přesto své hotely neotevřela a otevření plánuje až na druhou polovinu června. Důvodem jsou matoucí a komplikovaná omezení, která by stejně v hotelu musela být dodržována, jako například provoz restaurace, baru a společných prostor pouze na 30 % a využití pouze 50 % lůžkové kapacity. To podle mínění hoteliérů nebude mít ekonomický smysl, většina z nich je na nulovém zisku při kapacitě cca 60 %.
Cestování se krok po kroku probouzí, což dokazuje i Travel Health Index s cifrou 11, vykazující za poslední týdny stále rostoucí trend počtu zanechaných recenzí po odbydlených nocích v hotelu. Evropa byla podle údajů STR omezeními v oblasti hotelnictví zasažena mnohem více než zbytek světa. Zatímco V USA bylo ke konci dubna uzavřeno pouze 16 % hotelů a v Asii 38 %, v Evropě byl tento podíl 76 %. Průměrná obsazenost v dubnu byla v Evropě 11 %, zatímco v USA 39 % a v Asii 26 %. I když je Evropa oproti zbytku světa velmi závislá na zahraniční klientele ze vzdálenějších zemí, některé státy i tak vykazují silné snahy zaujmout domácí klientelu. Například Německo je na zahraničních turistech závislé jen z 18 %, zatímco Itálie a Španělsko až z poloviny. I v Česku a na Slovensku se budeme muset alespoň ze začátku spolehnout do lokální hosty. Zapřemýšlejte i u vás v hotelu, co takové klientele nabídnout.
Ready, set and go. Možná přesně tak byste si měli zavýsknout a oznámit svým hostům, že váš hotel je znovu otevřený. Ještě ale malý moment. Nejdřív je ujistěte, že v hotelu splňujete všechny hygienické podmínky a že se u vás budou cítit jako doma. Přesně to potvrzuje výkonný ředitel hotelové skupiny Accor pro Evropu Franck Gervais. Podle něj je hygiena jasným číslem jedna v požadavcích hostů a proto musejí být na každém kroku ujišťováni o její prioritě – na recepci, na pokoji, v restauraci, ve spa. Síť Accor, která má po Evropě tři tisíce hotelů ve 40 zemích, vytvořila svůj vlastní hygienický protokol, který uplatňuje ve všech svých pobočkách, od ekonomických hotelů po ty luxusní. Podle tohoto protokolu se hotely musí vyvarovat shlukování hostů, zavést digitální služby, kde je to jen možné, musí se řídit přesným postupem rozmisťování hostů po hotelu, úklidem pokojů a jejich opětovným obsazováním, vybavením a dekoracemi pokojů i obsazováním míst a obsluhou restaurace. Být ready nikdy nebylo na škodu, nyní se to hodí ještě více. Vypracujte si podobný protokol u vás v hotelu a seznamte s ním všechny své zaměstnance. Otevírat se vám bude o to veseleji.
Několikrát jsme vám i v tomto blogovém příspěvku doporučovali jednu, pro nás v tuto chvíli velmi důležitou věc, a to zdůraznit vašim aktuálním i budoucím hostům, že jste připraveni je přijmout s otevřenou náručí a že si mohou být jistí, že ve vašem hotelu dodržujete všechna nařízení a mohou se tak u vás cítit bezpečně. Pokud se chcete inspirovat, jak by taková zpráva pro hosty měla vypadat, podívejte se na neskutečně podařené video hotelové sítě Kempinski a jejich dámy v červeném.
Photo credit: Pixabay