Hranice evropských i dalších přilehlých států se pomalu otevírají a zařízení podnikající v cestovním ruchu zjišťují, že jsou na zahraničních turistech závislejší, než se zprvu zdálo. Jak je ale přesvědčit, že hotely i restaurace jsou na jejich příjezd připraveny a i sama vláda se stará o to, aby byla nadále dodržena veškerá hygienická opatření? Podívejme se například na Turecko, loni sem zavítalo 52 milionů zahraničních turistů, letos jich vláda očekávala na 60 milionů, jenže… Pomoci tureckému turismu by tak měly hygienické a zdravotní certifikáty, zaručující, že jsou daná letoviska bezpečná. Pro místní hotely to například znamená, že personál musí nosit roušky, k dispozici musí mít teploměry a skenery teploty. Vše musí být pravidelně desinfikováno, pokoje volné 24 hodin, restaurace obsazeny pouze na polovinu a nikde neuvidíte bufetové stoly. Certifikát není povinný, pro hosty ale bude určitým lákadlem. Ti se zase na oplátku musejí prokázat negativním testem, nebo si jej nechat udělat přímo na místě.
Podobně je na tom například i Saúdská Arábie, tu ale kromě slabého příjezdového turismu trápí také nízké ceny ropy. Není tedy divu, že se země zaměřila na ostatní zdroje příjmů státního rozpočtu, investuje čtyři miliardy dolarů do speciálního fondu, který má na starosti rozvoj cestovního ruchu. Toto odvětví je v Saúdské Arábii relativně nové, teprve loni se tato země otevřela mezinárodním turistům a zahájila nový vízový režim. Podle očekávání by zde měl turismus do roku 2030 tvořit cca 10 % hrubého domácího produktu, oproti aktuálním 3 %.
Tak trochu jinak se na hotelový trh zapsalo duo Štěpán Slaný a Oldřich Gabriel, kteří provozují Resort Ralsko. Jedná se o nově otevřené ubytování v korunách stromů, jasně dodržující termín „glamping“. Jde totiž o luxusní treehouse, ovšem bez vody a elektřiny, postačit vám musí suchý záchod. Na oplátku ale dostanete čtyři postele a prostornou terasu s luxusním výhledem na Ještěd, a to za cca tři tisíce korun na noc. Slaný s Gabrielem se v areálu, kde najdete sociální zázemí s pitnou vodou a dětské hřiště, chystají v červenci otevřít druhý takový domeček a postupně jich pár dalších přidávat. Tady ale jejich kreativita nekončí. Do konce roku do nabídky jejich ubytování přibude také ubytování v historickém sklepě, tajné roubence nebo tajných chatkách.
Stovky českých hotelů lákají domácí turisty na tzv. „staycation“ a používají k tomu různé taktiky. I když se na každém rohu dozvíte, že snižovat cenu rozhodně nemáte, přesto se k tomu v určité míře uchýlí téměř každý hotel. Výjimkou není ani pražský Four Seasons, který do konce července nabízí pokoje s výhledem na Pražský hrad a Karlův most za 230 eur, což je skoro desetina původní ceny. Součástí balíčku Praha na dlani je také voucher do jedné z restaurací, welcome drink na terase, 30% sleva do spa a možnost ubytovat děti do 12 let zdarma.
Majitel gastronomické skupiny Zatiší Group Sanjiv Suri je prototypem vizionářského manažera, který ví, že negativním přístupem ničemu nepomůže. Jak prozradil při rozhovoru pro Forbes.cz, i když mu tržby spadly o 98 % procent a propustit musel polovinu z více než 350 zaměstnanců, stále vidí na aktuální situaci něco pozitivního. Třeba to, že je vhodná doba zkoušet nové nápady, rychle na ně reagovat a vyhodnocovat po týdnech a ne po měsících. Také tvrdí, že bude mnohem spokojenější s českou klientelou, která na rozdíl od zahraničních turistů za své peníze vyžaduje špičkový servis, což by mělo obecně zvednout kvalitu českých restaurací.
Ani my na vás nezapomínáme a neustále pro vás připravujeme nové webináře, které vám například v té poslední nedávno pořádané verzi mají pomoci vymanit se ze závislosti na rezervačních portálech a zvýšit počet přímých rezervací. Na všechny další možnosti vzdělávání na webu Pomáháme hoteliérům se můžete podívat ZDE.
Photo credit: Pixabay