Novinky z branže > V Česku skoro nejlíp, roboti na ústupu a hotelnictví na vrcholu

Všude dobře, v ČR (skoro) nejlíp

V České republice je dobře, a není to jen naše domněnka, ale i průzkumy potvrzený fakt. Jedním z žebříčků, které si v klidu můžeme jako Češi dát za rámeček, je nizozemská odnož našeho dobře známého webu Booking.com. Tam najdete seznam států seřazených podle největší přívětivosti k turistům, který nese název Guest Review Awards. A světe div se, na jeho druhém místě, hned za čistotou proslulým Rakouskem, najdete Česko. V konkurenci dalších více než dvou set států je to úspěch vskutku nečekaný. Do top desítky se už dostalo jen Polsko, Nový Zéland, Tchajwan, Rumunsko, Maďarsko, Irsko, Srbsko a Řecko.

Další průzkum kvality českých luhů a hájů jen potvrzuje. V žebříčku měst s nejlepší kvalitou života s názvem Numbeo se na čestném 89. místě umístilo Brno, na 97. místě pak Praha. To samo o sobě nezní až tak úžasné, co když se ale na seznam podíváte z jiného úhlu pohledu, například tak, že Praha pokořila velkoměsta jako New York, Londýn, Barcelonu nebo Los Angeles. Bratislava se umístila na 117. místě. Města jsou hodnocena například podle cen energií, nákladů na bydlení, ceny nemovitostí, výše příjmu, znečištění životního prostředí, kvality dopravy, zdravotní péče nebo bezpečnosti. První pětku obsadila australská Canberra, nizozemský Eindhoven, americké město Roles, australské Adelaide a švýcarský Curych.

Člověk versus robot

Technologické vymoženosti jsou den ode dne chytřejší a vypracovanější, a tak vás možná také občas obchází strach, že bude lidská rasa jednoho dne zcela nahrazena roboty. Nebojte se, s umělou inteligencí to nebude tak horké, aspoň si to tedy myslíme na základě zpráv přicházejících z prvního robotického hotelu, který pod názvem Hotel Henn otevřeli v roce 2015 v blízkosti japonského Tokia. Za tři roky fungování hotelu se totiž ukázalo, že roboti práci lidem nejen že příliš neusnadňují, ale naopak ještě přidávají. Docházelo v něm totiž k tak bizarním situacím, kdy přístroje například budily chrápající hosty s tím, že nerozumějí jejich pokynům, robosaurus na recepci neuměl skenovat pasy cestujících nebo neuměl odpovědět na otázky týkající se okolních atrakcí. Z téměř 250 robo přístrojů jich hotel polovinu stáhl z provozu a do budoucna plánuje už jen takové vychytávky, jako například zámky rozpoznávající obličeje hostů.

Hotelnictví na vrcholu

Podle nedávno zveřejněných údajů Českého statistického úřadu je obor hotelnictví na svém vrcholu. Nejlepší výsledky v historii zaznamenal například počet hostů, který dosáhl téměř 14 milionů osob (nárůst o 5,5 %), nebo počet nocí strávených v ubytovacích zařízeních (nárůst o 3,2 %) přibližující se 33 milionům za rok. Roste počet cestujících z Asie a Blízkého východu, do lokálního cestování se více pustili i samotní Češi (cca 40 %). V samotné Praze se sice obsazenost hotelů nezvýšila, zato ale ceny ano, a to v průměru o 3,3 % na 2 307 Kč.