Risk Free Reservations: Jaká jsou rizika bezrizikových rezervací?

Na první pohled to vypadá jako nabídka snů. Booking.com slibuje, že hotelům najde náhradu za hosty, kteří se nakonec rozhodli nabídku nevyužít, a pokud o uvolněný pokoj nikdo neprojeví zájem, garantuje platbu za zrušenou rezervaci. Hotel tak nemá co ztratit a spoléhá na jistý příjem. Na Mirai.com však Risk Free Reservations zanalyzovali a dospěli k závěru, který hoteliéry přinejmenším přiměje k zamyšlení, zda tento program využívat. Booking.com nabídne ceny flexibilních rezervací za cenu fixních, ale místo rizika nakonec získá zvýhodnění na celém trhu.

Jak svou novinku popisuje Booking.com?

Risk Free Reservations je nový program, který hotelům umožní vydělat více peněz. Uživatelům serveru Booking.com se nevratné rezervace zobrazí jako ty s možností bezplatného zrušení. Pokud se klient rozhodne nabídku nevyužít, obsadí rezervovaný termín jiným hostem. V případě, že náhradu nenajde, pokoj zůstane neobsazen, ale nevyužitou rezervaci Booking.com uhradí.

risk free reservations booking.com - rezervace bez rizika 

Flexibilní rezervace za cenu fixních

Booking.com reaguje na početnou skupinu klientů, kteří mají rádi flexibilitu a své plány na poslední chvíli mění. Teď už je nemusí trápit storno poplatky ani vyšší ceny za rezervace s možností zrušení. A hotely by měly mít jisté peníze bez ohledu na to, zda hosté nakonec dorazí, či nikoliv.

Bezrizikové rezervace se zdají jako nabídka, jakou prostě nelze odmítnout. Kdo by nechtěl mít neobsazené a přesto zaplacené pokoje? Booking.com samozřejmě s novinkou přichází s vidinou zisku. Platba je sice garantována, ale může přijít se zpožděním, protože rezervaci lze zrušit až do 24 hodin před příjezdem. Pokud se nenajde náhrada a platba připadne na Booking.com, projeví se až v měsíčním vyúčtování. A právě odložená splatnost může mít na hospodaření menších hotelů negativní dopad.

peníze hotely

Jak Risk Free Reservations ovlivní ceny?

S uváděním dvojích cen za pokoj je konec. Rozdíl mezi fixními a flexibilními rezervacemi totiž zmizí. Uživatelé na Booking.com uvidí jedinou nabídku, a to tu s možností bezplatného zrušení. Zároveň se jim zobrazí jen částka, která byla dříve vyžadována u fixní rezervace. Pro hosty to vypadá skvěle, pro poskytovatele ubytování o poznání méně.

Krok, který se může jevit jako vstřícný, se totiž zákonitě projeví na jejich příjmech. Nechme hovořit čísla. Stačí procentuální rozdíl mezi fixními a flexibilními rezervacemi vynásobit procentuálním rozdílem v jejich ceně. Dejme tomu, že jste dříve 20 % kapacity hotelu nabízeli s možností zrušení rezervace s 15 % příplatkem, průměrná cena tak s Risk Free Reservations klesne o 3 %.

Co program přinese pro Booking.com?

Jak už je zřejmé, Booking.com bude nabízet nejnižší ceny na celém internetu, včetně vašeho vlastního webu. Uživatelé namísto dvou rozdílných cen uvidí jen jednu, zatímco jinde stále najdou i vyšší sazbu. V tomto případě je pro ně nevýhodné rezervovat pokoj jinde s rizikem storno příplatků. Tím se logicky zvýší objem objednávek na Booking.com na úkor jiných kanálů. A právě to je celý smysl Risk Free Reservations. Všechny ostatní nabídky se stanou nevýhodnými.

Nikdo navíc neví, jakou snahu Booking.com bude vyvíjet při shánění náhradních hostů. Úhrada za zrušenou rezervaci je totiž garantována až poté, co se pokoj nepodaří obsadit. Bude ale „dodatečný“ host odpovídat tomu, který měl původně o hotel zájem? To, zda dojde k plnohodnotné náhradě a za jakých finančních podmínek, ukáže až praxe. Vyplatí se Booking.com shánět hosty, nebo nechá ubytovací kapacitu zablokovat ve svůj prospěch?

Hotely mohou pokoje po zrušení rezervace opět nabídnout jako volné. S Risk Free Reservations však zůstanou dostupné jen na Booking.com. Jinde bude kapacita zablokovaná i poté, co dojde ke zrušení původní rezervace. Server se tak chytře zbaví konkurence a získá výlučnost. Pokoje totiž nebudou nikde jinde k dispozici. Hledání náhradních klientů tak od Booking.com nebude vyžadovat aktivní přístup. Pokud o daný pokoj budou mít opravdu zájem, nikde jinde jej prostě nenajdou.

Program poskytovatele ubytování také připraví o „nejjednodušeji“ vydělané peníze za nevyužití fixních rezervací. V těchto vzácných případech obdrželi storno poplatek, a navíc mohli pokoj znovu obsadit. Tato možnost však na trhu s výhradně flexibilními nabídkami přestane existovat.

Komu se Free Risk Reservations vyplatí?

Program je výhodný pro toho, kdo souhlasí s tím, že společnost Booking.com bude jeho kapacity nabízet za lepších podmínek než jiné kanály, a tím ovlivní paritu trhu s ubytovacími službami ve svůj prospěch.

V případě snahy o zvýšení přímých rezervací je nabídka od Booking.com přímo kontraproduktivní. Hotely mají sice garanci, že za zrušenou rezervaci získají náhradního hosta, či dodatečnou platbu, zároveň se však musí smířit s poklesem cen a Booking.com dávají další zbraň v boji s konkurencí.

Podle serveru Mirai.com Risk Free Reservations popírá svůj smysl, jímž mělo být zabránění ztrát ze zrušených rezervací. Jim by se totiž dalo zamezit jednodušším způsobem. Booking.com může díky své bohaté databázi mapovat chování uživatelů a disponuje detailními informacemi o tom, co předchází a následuje po zrušení jejich rezervace. Pokud by hotel byl informován o tom, proč přišel o klienta a čemu dal přednost, mohl by na poptávku pružněji reagovat. Snad budoucnost odhalí nedostatky tohoto programu a přiměje Booking.com k jinému řešení, které bude výhodnější pro všechny strany.

Stáhněte si případovou studii zdarma

Za 27 měsíců jsme hotel vyvedli ze závislosti na slevových portálech a navýšili tržby o 100 %. Výrazně se zlepšilo i hodnocení hotelu samotnými návštěvníky. Jak se nám to podařilo? Stáhni si zdarma případovou studii Hotelu České Žleby a dozvíš se víc.

Nárůst tržeb o 100%

50% objednávek napřímo

Nezávislost na slevových portálech

profitroom případová studie